Yhteisymmärryksen viikolla maistiaisia Iranin kulttuurista

Julkaistu 31.12.2016 16.01

Vuoden 2017 Kansainvälisen yhteisymmärryksen viikon, 31.1. - 5.2., teema on Suomen 100-vuotis juhlien hengessä Monien uskontojen ja katsomusten Suomi. Tampereella Yhteisymmärryksen viikon päätapahtuma on nuorten katsomusdialogi-paneeli, joka toteutetaan yhteistyössä seurakuntien, uskonnollisten yhteisöjen, koulujen, Tampereen kaupungin kulttuuripalveluiden, Tampereen hiippakunnan sekä Fokus ry:n kanssa.

Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut tarjoaa mahdollisuuden tutustua em. viikolla muun muassa iranilaisen kulttuurin eri puoliin. Pääpaino on Iranin elokuvassa, mutta myös muusta kulttuurista on tarjolla maistiaisia 28. tammikuuta alkaen.
Tunnettujen iranilaisohjaajien elokuvien lisäksi on nähtävänä Pirkanmaalla asuvan Camoo Rashedpoorin tuoreita tragikoomisiakin dokumentteja maahanmuuttajien arjesta. Kotoutuminen on pelkästään kulttuurierojen takia vaikeaa, mutta mistä saa kiinni, kun ei osaa lukea eikä kirjoittaa – millään kielellä?
Lastenkulttuurikeskus Rullassa eläydytään iranilaisiin kansansatuihin; vanhimmat tuhannen ja yhden yön tarinat ovat intialais-persialaista alkuperää. Aikuiset puolestaan voivat tarkastella maailmankuvaansa myös Kiamars Baghbanin runo- ja musiikki-illassa. Baghbani pohtii fiktiivisissä tarinoissaan muun muassa kulttuurien välisiä eroja ja rikosten taustoja. Hän on asunut 20 vuotta Suomessa ja työskennellyt paljon maahanmuuttajien kanssa.

Tamperelainen opettaja Farid Mehrabkhani kiertää helmikuun aikana Tampereen lukioissa puhumassa Iranista ja sen nuorista.

Iranilainen runo- ja musiikki-ilta 31.01.2017 Sampolan kirjastossa klo 18.00.
Runoilija ja kääntäjä Kiamars Baghbani (Helsinki) lukee suomalaisia ja persialaisia klassikkoja.
Perinteisellä persialaisella musiikilla säestävät Farshad Sanati, santur ja Fardin Abbasi daf, tombak.

Satutuokiot 28.1. klo 12 sekä 4.2. klo 10 ja 12 lastenkulttuurikeskus Rullassa Sanataideyhdistys Yöstäjä ry.

Iranilaisia lyhytelokuvia 2.2. klo 18 Elokuvakeskus Niagarassa (PEK). Vieraana suomalais-iranilainen elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Hamy Ramezan. Elokuvaillan päätteeksi Ramezan kertoo lyhyesti Abbas Kiarostamin elokuvasta Kirsikan maku.

Iranilainen elokuvailta 3.2. klo 18. Katkelmia Camoo Rashedpoorin tuoreista dokumenteista, jossa kuvataan maahanmuuttajien arkea Suomessa. Illan päätteeksi draamaelokuva Kirsikan maku (1997) Käsikirjoitus ja ohjaus Abbas Kiarostami.

Tarkempi ohjelma julkaistaan tammikuun toisella viikolla.

Yrityskoordinaattori
Riho Laurisaar