Aikuissosiaalityön palvelut uudistuvat vuoden 2017 alussa

Julkaistu 29.12.2016 11.54

Aikuissosiaalityön palvelut uudistuvat Tampereella vuoden 2017 alussa. Palvelut jakautuvat alkuvaiheen ja kevyen tuen palveluihin sekä omatyöntekijäpalveluihin. Alkuvaiheen ja kevyen tuen palveluissa annetaan ohjausta ja neuvontaa sekä tehdään palvelutarpeenarvioita. Mikäli tarvitaan pidempiaikaista tukea, asiakkaalle nimetään omatyöntekijä omatyöntekijäpalveluista.

Uutta palveluissa ovat alkuvaiheen ja kevyen tuen palveluiden palvelutarpeenarvio- ja asiakasohjauspiste sekä maahanmuuttajien alkuvaiheen palvelu, jonka tavoitteena on tehokas alkuvaiheen tuki, ohjaus ja neuvonta. Lisäksi uudessa lapsiperheiden aikuissosiaalityön palvelussa autetaan niitä perheellisiä aikuisia, joille on tarvetta nimetä omatyöntekijä.

Uudet asiakkaat asioivat aina ensin palvelutarpeenarvio- ja asiakasohjauspisteessä, jossa kartoitetaan tilanne. Palvelutarpeenarvio- ja asiakasohjauspiste aloittaa toimintansa tammikuun alussa Sarviksella (Hatanpäänkatu 3 J). Remontin valmistumiseen saakka palvelupiste toimii J-rapun kolmannen kerroksen aulassa, remontin jälkeen piste siirtyy saman rapun ensimmäiseen kerrokseen. Palvelupisteestä saa apua ja neuvoa arjen hankaliin tilanteisiin, esimerkiksi äkillisiin kriiseihin, työttömyyteen, asunnottomuuteen, päihdeongelmiin tai perhesuhteiden pulmiin. Piste palvelee myös maahanmuuttajia.

Pisteestä voi kysyä apua puhelimitse tai tulla paikanpäälle, jolloin asiointi tapahtuu vuoronumerolla. Sosiaaliohjaaja kartoittaa tilanteen asiakkaan kanssa ja ohjaa hänet eteenpäin tarpeiden mukaisiin palveluihin. Asiakkaalle varataan tarvittaessa aika palvelutarpeenarvioon. Palvelupiste on auki arkisin kello 9 - 14. Puhelimitse neuvontaa saa numerosta 03 5657 0200 ma - pe klo 9 - 11 ja 12 - 14.

Pitkäaikaista tukea tarvitseville asiakkaille nimetään omatyöntekijä. Omatyöntekijäpalvelut sijaitsevat Sarviksen kolmannessa kerroksessa. Omatyöntekijäpalveluita ovat: alle 30-vuotiaiden palvelu, 30- vuotta täyttäneiden palvelu, lapsiperheiden aikuissosiaalityön palvelu sekä Oriveden aikuissosiaalityön palvelu. Jos asiakkaalla on ollut aiemmin nimettynä oma sosiaalityöntekijä, sama työntekijä pysyy pääsääntöisesti vuodenvaihteen jälkeenkin omatyöntekijänä.

Perustoimeentulotuki siirtyy Kelalle vuodenvaihteessa. Toimeentulotukiasioissa tuleekin kääntyä Kelan puoleen. Kunnat kuitenkin vastaavat edelleen täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemusten käsittelystä. Tällöinkin oikeus perustoimeentulotukeen tulisi olla ensin Kelassa selvitetty.

2.1.2017 alkaen:
Palvelutarpeenarvio- ja asiakasohjauspiste
puhelin 03 5657 0200, ma - pe klo 9 - 14
avoinna ma - pe klo 9 - 14

Kartta: Palvelutarpeenarviointi ja asiakasohjauspiste Sarviksella
Palvelutarpeenarviointi ja asiakasohjauspiste Sarviksella. Suurenna kuva klikkaamalla

Johtava sosiaalityöntekijä
Riikka Kimpanpää