Suomen juhlavuosi käynnistyy Tampereella

Julkaistu 5.12.2016 10.14

Vuonna 2017 juhlitaan 100-vuotiasta Suomea. Juhlavuotta juhlitaan koko maassa ja erityisen näyttävästi myös Tampereella. Pormestari Anna-Kaisa Ikonen julistaa Suomi 100 Tampere -juhlavuoden alkavaksi itsenäisyyden aattona 5.12.2016. Siitä alkaa juhlavuosi, joka näkyy ja tuntuu Tampereella tapahtumissa ja katukuvassa koko ensi vuoden ajan.

Kuva: Suomi100Tampere-tunnus

Kaikki kutsutaan mukaan juhlaan. Nyt on aika tunnustautua suomentamperelaiseksi.
- Suomentamperelaiset ovat vahva omanlaisensa joukko, joka tuntee tärkeäksi Tampereen ja tamperelaisuuden roolin Suomen ytimessä. Siihen ei vaadita syntymätodistusta Tampereelta, vaan suomentamperelainen voi asua Tampereella, Brysselissä, Kiinassa ja ehdottomasti myös Turussa, Suomi 100 Tampere -juhlavuodesta vastaava tuottaja Saara Saarteinen sanoo.

Vuoden alusta haastetaan suomentamperelaiset ympäri maailmaa onnittelemaan 100-vuotiasta Suomea. Onnittelemaan pääsee 1.1.2017 alkaen kampanjan verkkosivulla suomi100tampere.fi. Tervehdyksensä voivat jättää niin yksityishenkilöt, yritykset, yhdistykset kuin muutkin porukat. Lisäksi esimerkiksi kouluissa ja tapahtumissa taiteillaan paperisia kortteja läpi vuoden. Kampanjaan kannustavat tunnetut suomentamperelaiset, muun muassa Jutta Gustafsberg, Simo Frangén, Jonne Aaron, Salla Paajanen ja Ransu Karvakuono.

Juhlavuotta voi juhlia sadoin eri tavoin. Suomi 100 Tampere -tapahtumia, ilmiöitä ja -ideoita tulee koko vuoden ajan lisää sivulle suomi100tampere.fi.

Alukoordinaattori
Saara Saarteinen