Tamperelaisissa päiväkodeissa maistellaan rohkeasti uusia makuja

Julkaistu 11.11.2016 10.32

Tampereen Voimian vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan asiakkaat ovat tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Kokonaisuutena tulos parani viime vuodesta, sillä tyytyväisten osuus oli liki entisellään 73 prosenttia ja samaan aikaan tyytymättömien osuus väheni viidellä prosenttiyksiköllä. Henkilökunnan ystävällisyys ja ammattitaito nousivat jälleen Tampereen Voimian vahvuuksiksi kaikissa asiakasryhmissä. Toisen asteen opiskelijat ovat tyytyväisiä ruoan makuun ja päiväkotilapset maistavat ruokia entistä rohkeammin.

Ikäihmisten kotiateriapalvelussa on kuluneen vuoden aikana pyritty yhä enemmän huomioimaan asiakkaan näkökulma: asiakkaat arvioivat uudet ruokalajit ja ruokalistoille on lisätty mieluisia ruokia. Asiakkaat arvostavat palvelussa erityisesti ateriakuljettajien ja puhelinpalvelun ystävällisyyttä, tilaamisen helppoutta sekä avun saamista tarvittaessa.

Päiväkodeissa ruoka maistuu edelleen hyvältä ja yhä useampi lapsi kertoo myös maistavansa rohkeasti erilaisia ruokia. Hyvä tulos on seurausta toimivasta yhteistyöstä päiväkotihenkilökunnan kanssa sekä ruokakasvatuksen onnistumisesta. Päiväkodeissa toimitaan Sapere-mallilla, jossa lapset tutustuvat ruokaan aistimalla, tutkimalla, kokeilemalla ja leikkimällä. Lapset voivat esimerkiksi leipoa sämpylöitä tai maistella erilaisia makuja makuradalla.

Koulu- ja opiskelijaruokailussa tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät alakoulusta ja toisen asteen oppilaitoksista. Lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa ruoka maistuu hyvin ja ympäristö koetaan viihtyisäksi. Tyytyväisyyttä nakertavat opiskelijaravintoloiden pitkät jonot, joiden lyhentämiseksi tarvitaan oppilaitosten panosta koulupäivän rytmittämiseksi.

Oppilaiden mieliruuissa muutosta on hyvin vähän. Uunimakkara ja kalapuikot pitävät pintansa lasten ja nuorten viiden suosituimman ruoan listalla. Makkaran ja kalapuikkojen lisäksi ala- ja yläkouluissa maistuvat parhaiten mannapuuro, pinaattiohukaiset ja lihapyörykät. Opiskelijoiden lempiruokien viiden kärkeen mahtuvat tortillat, pizza ja hampurilainen.

Tampereen Voimia kiittää kaikkia tutkimukseen osallistuneita. Ensi vuonna asiakkaiden osallistaminen ruokahetkeen ja sen kehittämiseen jatkuu, kun juhlitaan yhdessä satavuotiasta Suomea hienolla teemalla Syödään yhdessä.

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Oy Tampereen Voimian toimeksiannosta syksyllä 2016. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Tampereen kaupungin ateria- ja puhtauspalveluista. Tutkimukseen osallistui 3447 vastaajaa.

Lasten ja nuorten palveluiden tuki
Palvelutuotantopäällikkö
Susanna Järvinen

Hoitoalan ja vanhusten palveluiden tuki