Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Influenssarokotukset alkavat Tampereella

Julkaistu 12.10.2016 13.18

Influenssarokotukset alkavat Tampereen kaupungin terveysasemilla maanantaina 17.10.2016. Neuvoloissa ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa aloitetaan riskiryhmiin kuuluvien rokottaminen heti rokotteiden saavuttua.

Valokuva: Influenssarokotukset

Terveysasemilla annettavaan rokotukseen voi varata ajan jo nyt Tampereen kaupungin verkkosivulta osoitteessa www.tampere.fi/soteasiointi. Rokotukseen voi varata ajan myös terveyspalvelujen neuvonnasta, joka vastaa joka päivä kello 7–22. Neuvonnan puhelinnumero on 03 10023. Samoin neuvolasta kannattaa kysyä jo nyt rokotusaikaa tai varautua ottamaan se normaalin neuvolakäynnin yhteydessä.

Perinteiseen tapaan kaupunki järjestää aikuisten rokotuksille omistetun rokotuskampanjapäivän. Tänä vuonna se on lauantaina 12.11., ja rokotuksia annetaan kello 8–15 Hatanpään, Hervannan, Tipotien ja Tammelan terveysasemilla. Myös kampanjapäivän rokotukseen kannattaa varata aika etukäteen, jotta välttyy jonottamiselta. Rokotukseen voi tulla kampanjapäivänä myös ilman ajanvarausta.

Myös Omapihlaja rokottaa omia potilaitaan 12.11. kello 8–15 Hervannan ja Kehräsaaren terveysasemilla.

Raskaana olevat ja alle kouluikäiset rokotetaan neuvolassa tai neuvolakioskissa

Raskaana olevat naiset ja alle kouluikäiset lapset rokotetaan omassa neuvolassa normaalin käynnin yhteydessä tai erikseen sovittuna ajankohtana. Maksuttomaan rokotukseen oikeutetut koululaiset ja opiskelijat rokotetaan koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa. Aiemmin rokottamattomat alle 9-vuotiaat lapset tarvitsevat kaksi rokotusta kuukauden välein, jolloin ensimmäinen rokotus suositellaan otettavaksi marraskuun aikana.

24–35 kuukauden ikäiset lapset voidaan rokottaa myös nenäsuihkeella, jolloin ei tarvita toista rokoteannosta.

Tammelan ja Tampellan neuvoloiden asiakkaat saavat influenssarokotukset ilman ajanvarausta seuraavina ajankohtina: 1.11. klo 8 - 11, 2.11. klo 14 - 17, 3.11. klo 8 - 11 sekä 13.12. klo 8 - 11 ja 13 - 16. Rokotuksia annetaan myös varattujen määräaikaistarkastusten ja äitiysneuvolakäyntien yhteydessä. Muiden toivotaan tulevan rokotuskäynnin yllä mainittuina ajankohtina.

Neuvolaikäisten lasten ja raskaana olevien on mahdollista saada marraskuun alusta influenssarokotuksia myös Neuvolakioskista (Perheiden talo, Itsenäisyydenkatu 21 B) keskiviikkoaamuisin 8.30 - 11.30. Neuvolakioski on suljettuna 7.12.2016, 21.12.2016, 28.12.2016 ja 4.1.2017. Terveydenhoitaja on paikalla jälleen 11.1.2017 klo 8.30 - 11.30.

Osassa neuvoloista järjestetään myös avoimia rokotusaamu tai -iltapäiviä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta. Tiedot ajankohdista saa omasta neuvolasta.

Riskiryhmien lisäksi myös vakavalle influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiri saa maksuttoman rokotuksen

Maksuttoman kausi-influenssarokotuksen saavat seuraavat ryhmät: 65 vuotta täyttäneet, 6–35 kuukauden ikäiset lapset, sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, raskaana olevat naiset, varusmiehet ja -naiset sekä tammikuussa 2017 varusmiespalvelukseen astuvat. Myös riskiryhmiin kuuluvien läheisillä on mahdollisuus maksuttomaan rokotukseen.

Myös potilaiden hoitoon osallistuvia sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä ja alaa opiskelevia henkilöitä kehotetaan ottamaan influenssarokote.

Pneumokokkirokotus samalla

50 vuotta täyttäneitä kehotetaan harkitsemaan myös pneumokokkirokotusta, elleivät he ole sitä ole aiemmin jo saaneet. Pneumokokkirokotteen hankkimiseen tarvitaan resepti, jonka saa soittamalla oman terveysaseman reseptipuhelimeen. Rokote täytyy ostaa apteekista, mutta se voidaan pistää erikseen tai influenssarokotuksen yhteydessä.

Pneumokokkirokote antaa hyvän suojan vakavia tauteja, kuten keuhkokuumetta, aivokalvontulehdusta ja verenmyrkytystä vastaan.

Varaa mukaan Kela-kortti tai neuvolakortti

Kausi-influenssakotukseen tulevilla olisi hyvä olla Kela-kortti tai neuvolakortti mukana. Rokottamisen helpottamiseksi kannattaa pukea päälle vaate, jonka hihan saa helposti nostettua ylös.

Rokotuksen jälkeen on syytä varautua odottamaan rokotuspaikalla noin 15 minuutin ajan.

Jos rokottamisen jälkeen tulee ongelmia, kannattaa soittaa Terveyspalvelujen neuvonnan numeroon 03 10023. Se vastaa joka päivä kello 7–22. Arkisin apua saa myös omasta neuvolasta ja koulu- tai opiskeluterveydenhuollosta.

Rokotukset jatkuvat ainakin tämän vuoden loppuun saakka. Lasten tehosterokotuksia annetaan vielä tammi-helmikuussa.

Epidemiologi, tartuntatautilääkäri
Sirpa Räsänen

Aikuisten rokotukset
Hoitotyön päällikkö