Tampereen stadion sai kansainvälisen huipputunnustuksen

Julkaistu 19.9.2016 11.30

Kansainvälinen yleisurheiluliitto IAAF on luokitellut Tampereen stadionin ykkösluokkaan. Ykkösluokkaan pääseminen edellyttää huipputason olosuhteita, jossa on analysoitu erittäin tarkasti mm. kentän pinnoitteen tasaisuus, joustavuus sekä ratojen merkinnät ja mitat.

Tampereen stadionin laaja, monivaiheinen remontti valmistui kesällä 2016, jolloin pinnoitteen laadun takasivat kansainväliset huippuosaajat, ja joiden kätten jälkiä nähtiin mm. myös Rion olympialaisten kisa-areenoilla.

- Tampereen kaupunki on onnistunut upeasti työssään huippu-urheilun olosuhteiden parantamiseksi. Uusi Mondo-pinnoite sai Ruotsi-ottelussa urheilijoilta erittäin hyvän palautteen. Rataa pidettiin nopeana, mutta myös niin pehmeänä kuin nopea rata voi olla. Se oli urheilijoiden mielestä jopa parempi kuin Rion olympialaisten kentän pinta, kehuu Suomen Urheiluliiton (SUL) kilpailupäällikkö Mika Muukka.

Tampereen stadionin ohella lähimmät ykkösluokituksen saaneet kentät ovat Tukholman Olympiastadion, Göteborgin Ullevi ja Oslon Bislett.

- Ykkösluokitus tarvitaan, jos kentällä halutaan järjestää MM-kilpailut, Muukka toteaa.

Tampereen stadionilla huippuluokitukselle on käyttöä. Tampereella kilpaillaan 19-vuotiaiden MM-kilpailut kesällä 2018.

Lähde:
Ulkoinen linkkihttp://www.yleisurheilu.fi/