Vuolteentorin rakentaminen alkaa

Julkaistu 19.9.2016 11.21

Tampereen ydinkeskustan koskimaisemassa sijaitsevan Vuolteentorin eteläosan rakentaminen alkaa purkutöillä maanantaina 19.9. 2016 Hotelli Ilveksen kohdalla, kosken puolelta. Vuolteentorin eteläosa kunnostetaan viihtyisäksi aukioksi ja osaksi koskenvarren tärkeää jalankulkureittiä. Aukio jakautuu rakennusten seinustalla sijaitsevaan terassialueeseen sekä kosken varren torialueeseen, joita erottaa polveileva tukimuuri ja tekonurmialue.

Vuolteentori, havainnekuva

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan tukimuuri terassialueelle, ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä. Seuraavaksi työ etenee torialueelle, joka valmistuu kesäkuun lopussa 2017. Torialue on varattu jalankulkuun.

Työ tehdään vaiheittain, ja kevyen liikenteen kulku alueen läpi säilyy koko työn ajan. Työtä urakoi NCC Industry Oy.

Uusi ilme viittaa kehräämöhistoriaan ja lankarulliin

Vuolteentorille ideoitiin uusi omaleimainen ilme vuonna 2014 järjestetyn ideakilpailun avulla. Se viittaa alueen kehräämöhistoriaan ja lankarulliin. Aukion kiveys, polveileva muuri ja siihen liittyvä nurmialue toistavat lankarulla-aihetta.

Pimeään aikaan aukio valaistaan taidevalaistuksella, joka on toteutettu valojuovana polveilevassa muurissa. Rannan puoli valaistaan pylväsvalaisimilla.

Vuolteentori iltavalaistuksessa

Rakennuttajainsinööri