Tipotien terveysasemalla aloitetaan verenpaineen ja astman seurannan etämittauskokeilu

Julkaistu 31.8.2016 11.35

Tampereella Tipotien terveysaseman aseman asiakkaat pääsevät tänä syksynä mukaan astman seurantaan kuuluvan uloshengityksen huippuvirtauksen eli PEF-mittauksen sekä verenpaineen etämittauskokeiluun. Kokeilussa potilas saa etämittauslaitteen, jolla hän mittaa verenpaineen tai tekee puhallukset esimerkiksi kahden viikon seurantajakson ajan. Mittauslaitteesta tulokset siirtyvät mobiilisovelluksen avulla automaattisesti omahoitajalle.

Valokuva: Mittauslaitteesta tulokset siirtyvät mobiilisovelluksen avulla automaattisesti omahoitajalle.

Potilaan ei enää tarvitse kirjata tuloksia paperille eikä viedä niitä lääkärille. Mittauskaan ei unohdu, sillä laite muistuttaa, milloin mittaukset pitää tehdä. Tulokset ovat reaaliajassa hoitohenkilöstön käytössä, joten poikkeaviin arvoihin pystytään reagoimaan nopeasti.

Etämittauskokeilusta kiinnostuneet Tipotien terveysaseman asiakkaat voivat olla yhteydessä omahoitajaansa tai soittaa terveysaseman toimistoon numeroon 040 806 3848 tai 03 565 73939. Jokainen kokeiluun osallistuva potilas saa opastuksen laitteen käyttöön. Ensimmäinen kokeiluryhmä aloittaa syyskuun lopussa, sen jälkeen uusia ryhmiä käynnistyy joka kuukausi vuoden loppuun saakka.

Etämittauslaitteita esitellään Tipotien terveysaseman ITE-pisteellä (Tipotie 4, 5. krs) tiistaina 6.9.2016 klo 10–12. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet.

Osastonhoitaja
Riitta Koskela