Mung-pavun idut todennäköisin syy Pirkanmaan salmonellatartuntoihin

Julkaistu 12.8.2016 12.19

Pirkanmaalla todettiin maalis-toukokuussa 2016 Salmonella Enteritidiksen aiheuttama epidemia. Tartuntojen todennäköisimmäksi lähteeksi on osoittautunut valmiiksi idätettyinä ostetut tai ravintolassa syödyt Mung-pavun idut.

Yhteensä 19 sairastuneella todettiin tyypityksessä identtinen salmonella-kanta, joka oli vastustuskykyinen usealle mikrobilääkkeelle. Haastattelut ja tapaus-verrokki-tutkimukset osoittivat Mung-pavun itujen olevan tartuntojen todennäköisin lähde. Tapausten taudinkuva oli kuumeinen ripulitauti, osalla vaadittiin sairaalahoitoa. Sairastuneissa ei ollut lapsia, miehiä ja naisia oli yhtä paljon. Keskimäärinen ikä oli 45 vuotta: ikä vaihteli 18:sta 75:een vuoteen.

Epäillyt idut jäljitettiin idättämöön ja tuontiyritykseen, ja siemenistä otettiin näytteet tutkimuksia varten. Siemenet olivat alun perin lähtöisin Kiinasta ja tulleet Suomeen hollantilaisen toimijan kautta. Siemennäytteistä ei ole toistaiseksi todettu salmonellaa, mutta tutkimukset niiden osalta jatkuvat. Salmonellan osoittaminen siemenistä on vaikeaa eikä sitä aina saada esiin. Erä on myös ilmeisimmin ollut epätasaisesti saastunut salmonellalla. Loput siemeneristä vedettiin pois Suomen markkinoilta. Kyseisiä siemeniä on käytetty laajamittaisimmin Pirkanmaalla, mikä saattaa osittain selittää tapausten paikallisen ryvästymisen.

Kesä-heinäkuussa on todettu vielä kolme uutta tapausta, joiden mahdollista yhteyttä epidemiaan selvitetään. Suomessa tyypitettiin vuonna 2015 yli 1500 salmonella-kantaa, joista 20 % oli peräisin kotimaassa saadusta tartunnasta ja näistä 59 S. Enteritidis serotyyppiä; 80 % kannoista oli herkkiä mikrobilääkkeille.

Salmonellatartunnan yleisimmät oireet ovat ripuli ja kuume, ripulioireet kestävät yleensä 4-10 päivää. Taudinkuva vaihtelee oireettomasta sairaalahoitoa vaativaan vakavaan infektioon. Salmonella leviää tyypillisimmin ihmisen tai eläimen ulosteella saastuneiden elintarvikkeiden välityksellä, se voi tarttua myös henkilöstä toiseen puutteellisesta käsihygieniasta johtuen.

Hygieenikkoeläinlääkäri
Katri Jalava