Valtakunnallinen teemanäyttely Läsnä avautuu Haiharan taidekeskuksessa ja Galleria Emilissä

Julkaistu 1.8.2016 15.59

Haiharan taidekeskuksen ja Galleria Emilin kesä huipentuu 6.8. avautuvaan, valtakunnalliseen teemanäyttelyyn, jonka aiheena on tänä vuonna Läsnä. Kymmenettä vuottaan juhliva teemallinen näyttely kokoaa yhteen tasokkaan ja monitahoisen valikoiman erilaisia taiteilijoita ja taiteenlajeja. Myös tänä vuonna koetaan niin maalauksia, valokuvia, installaatioita kuin videotaidettakin.

Taiteilijat ovat lähestyneet näyttelyn teemaa paitsi eri tekniikoin, myös erilaisista näkökulmista. Läsnä ollaan herkistymällä hetkeen. Toisaalta kietoudutaan aiempien voimakkaiden hetkien nostalgiaan. Läsnäoloa haetaan virittämällä aistit mitä hienovaraisimpiin viesteihin, silti joskus olemuksen valtaa turtumus. Aina ei olla läsnä, tilanteet vilahtavat huomion ohi ja omiin ajatuksiin vaipuminen tuottaa toisenlaista tajunnanvirtaa. Onko koneella läsnäoloa? Kohtaammeko ympärillämme eläviä?

Näyttelyn on kuratoinut kuvataiteilija Jarno Vesala. Vesala kertoo kokemuksen läsnäolosta olevan eräänlainen taideteoksen perusedellytys. Osassa Läsnä -näyttelyn teoksista taiteilijan läsnäolo on Vesalan mukaan tietoisesti korostettua, tai ne voivat linkittyvät paikallisen ympäristön läsnäoloon. Teoksissa voi myös olla taiteilijan hyvin henkilökohtaisia muistoja. Vesala kuvailee kahden näyttelypaikan teoskokonaisuuksien välisiä eroavaisuuksia seuraavasti: "Haiharan taidekeskuksessa korostuu intiimiys katsojan ja teosten välillä. Emilin kokonaisuudessa puolestaan on mahdollisuus ottaa teoksiin enemmän etäisyyttä. Galleria Emilin töissä myös nähdään enemmän elämän rosoista puolta, Haiharan taidekeskuksen kokonaisuudessa korostuvat vahvan läsnäolon kokemukseen liittyvät oivallukset ja tunnelmat."

Haiharan taidekeskuksen valtakunnallinen teemanäyttely syntyi vuonna 2007 halusta käynnistää Tampereelle uusi kesänäyttelyperinne. Haiharan teemanäyttely on nyt vakiinnuttanut asemansa Suomen kesänäyttelykartalla, kun juhlimme näyttelyn kymmenettä vuotta. Kymmenen vuoden aikana näyttelyn teemaksi on pyritty valitsemaan keskenään mahdollisimman erilaisia otsikoita. Edellisvuosina näyttelyn teemoja ovat olleet muun muassa Vaahtokarkki (2012), Ruoka (2014) ja Huominen (2015). Näyttely perustuu avoimeen hakuun ja sen hakijamäärät ovat vuosia pysyneet melko vakiona, vuosittain saapuu noin sata hakemusta. Kymmenennen vuoden kunniaksi näyttely laajenee Haiharan taidekeskuksen luonnonkauniista ympäristöstä myös Galleria Emiliin Tampereen ydinkeskustaan.

Haiharan taidekeskuksen näyttelyn taiteilijat ovat: Sebastian Boulter, Tomi Dufva & Matti Vainio, Taija Goldblatt, Elina Julin, Anni Kinnunen, Outi Koivisto, Laura Konttinen, Anna-Mari Nousiainen, Jyri Pitkänen & OmaPolku ry, ROP-ryhmä, Tuomo Rosenlund, Noora Sandgren, Sanni Seppä, Taneli Stenberg ja Anna Weber. Galleria Emilin taiteilijat ovat: Jaakko Heikkinen, Lars Holmström, Aimo Hyvärinen, Henriikka Kontimo, Anni Kristiina, Mirja Kurri, Panu Ollikainen ja Elisa Rovamo.

ROP: Satunnaisia oivalluksia ajasta ja tilasta osa 2

Läsnä 6. - 31.8.2016. avoinna ti - su 12 - 18