Elokuussa aloittava Tammelan lähitori tuo iloa ja apua arkeen

Julkaistu 1.7.2016 8.17

Tammelakeskuksessa avautuu elokuun 1. päivänä Tammelan lähitori. Sen tilat ovat keskuksen ensimmäisessä kerroksessa (Itsenäisyydenkatu 21).

Tammelan lähitori on Tampereen kaupungin kuntalaisille tarjoama palvelu, jonka ytimenä ovat neuvonta, kaikille avoin maksuton toiminta ja yhteisölliset tapahtumat. Tavoitteena on luoda yhteinen kohtaamispaikka ja olohuone alueen asukkaille. Lähitorin toimintaa koordinoi Apukolmio Oy.

Saman katon alle on tulossa yhdistysten ja yhteisöjen tarjoamia kerhoja ja ryhmiä alueen asukkaille sekä lapsiperheille suunnattu Perheiden talo. Lähitorin toimintaa hiotaan ja aikataulutetaan nyt kesän aikana.

Apua arkeen on tarjolla lähitorin neuvontapalveluista. Ikäihmisten neuvonnasta vastaavat Apukolmion palveluneuvojat, lapsiperheille suunnattua ohjausta ja neuvontaa tarjoaa Perheiden talo. Perheiden talo on muutenkin toimelias, se järjestää esimerkiksi ryhmätoimintaa, luentoja ja avoimia vanhempain iltoja. Toiminnan suunnittelussa on otettu huomioon ideat, joita on saatu kyselyissä ja asukastilaisuuksissa.

Elokuussa lähitori herää eloon musiikkituokioiden, yhteislaulujen, tanssien, käsityökerhojen, jumpparyhmien ja monen moisten kulttuuriohjelmien ja vertaisryhmien käynnistymisen myötä.

Lähitorille on tulossa seurakunnan Kulmakahvila lapsiperheille ja Kalevan lukion oppilaat ohjaavat askartelukerhoja oppilastyönä. Alueen yhteisöllisyyttä edistävän Kotipesä-hankkeen kirjavaan kattaukseen kuuluu muun muassa joogaa, teatterikurssi, neulekahvila, leffakerho, karaoke- ja peli-iltoja, taidemaalauksen ja kielten opiskelun ryhmiä. Kotipesän suunnittelemat toiminnat perustuvat alueen asukkaiden toiveisiin.

Tutut yli kuusikymppisille tarkoitetut jumpparyhmät starttaavat taas elokuun lopulla. Lähitorin tiloissa toimii pieni kahvio, jossa voi nauttia myös kevyen keittolounaan.

Tammelakeskuksen terveysasema toimii normaaliin tapaan ja on avoinna koko kesän.

Tarkempaa tietoa Tammelan lähitorin ohjelmista ja toimijoista on saatavilla elokuun alusta lähtien.

Tietoa Tammelan lähitorin toiminnasta
Minna Kaistila
Apukolmio Oy

Tietoa lähitorien toiminnasta ja viikko-ohjelmista