Siirry sisältöön

Yhdyskuntalautakunta hyväksyi kahdeksan raitiotien katusuunnitelmaa

Julkaistu 14.6.2016 20.14

Tampereen yhdyskuntalautakunta hyväksyi tiistaina 14.6.2016 kahdeksan raitiotiehen liittyvää katusuunnitelmaa Hervannassa, valtaväylän varrella sekä Kalevassa ja Tammelassa. Suunnitelmat hyväksyttiin ehdollisina siten, että ne voidaan toteuttaa kaupunginvaltuuston rakentamispäätöksen jälkeen. Suunnitelmia voidaan toteuttaa vaiheittain.

Raitiotietä ja jalankulku- ja pyöräilyväyliä koskeva suunnitelma Hervannan valtaväylällä Rieväkadun ja Laulunmaankadun välillä sekä Sammonkadun raitiotien katusuunnitelma Lemminkäisenkadun ja Hervannan valtaväylän välillä Kalevassa jätettiin yksimielisesti pöydälle.

Katusuunnitelmat sijaitsevat raitiotien ensimmäisellä osuudella Hervannasta keskustaan. Toinen haara tulee Taysin suunnasta keskustaan. Raitiotien ensimmäisen vaiheen päätepiste on Pyynikintorilla. Seuraava vaihe suunnitellaan Lentävänniemeen saakka.

Insinöörinkadun suunnitelma Hervannassa hyväksyttiin Kanjoninkadun ja Arkkitehdinkadun välille. Insinöörinkatu on asfalttipäällysteiseksi suunniteltu katu, jonka pituus katusuunnitelman alueella on noin 1940 metriä. Katusuunnitelman alueella katualueen leveys vaihtelee välillä 30 ja 22 metrin välillä, ja kadun rakenne vaihtelee.

Insinöörinkadulla välillä Kanjoninkatu–Orivedenkatu raitiotie kulkee omalla kaistalla katualueen keskellä ja sen molemmilla puolilla sijaitsee 4,0 metriä leveät yksikaistaiset

ajoradat. Väleille Orivedenkatu–Opiskelijankatu ja Lindforsinkatu–Teekkarinkatu on suunniteltu joukkoliikennekatu. Välit Opiskelijankatu–Lindforsinkatu ja Teekkarinkatu–Arkkitehdinkatu on suunniteltu sekaliikennekaduiksi.

Atomipolku Insinöörinkadun ja Hervannan valtaväylän välillä on suunniteltu osaltaan viherpäällysteiseksi ja osaltaan asfalttipäällysteiseksi kaduksi. Raitiotie kulkee Atomipolun eteläpuolella viherpäällysteisenä. Pohjoispuolella on eroteltu pyöräilyn ja jalankulun väylä.

Hermiankatu Hervannan valtaväylän ja Hervannantien välillä on asfalttipäällysteiseksi suunniteltu katu, jonka pituus katusuunnitelman alueella on noin 860 metriä ja leveys pääosin 25 metriä.

Kanjoninkatu Hervannan valtaväylän ja Insinöörinkadun välillä on asfalttipäällysteiseksi suunniteltu, noin 157 metriä pitkä katu. Katualueen leveys katusuunnitelman alueella on kapeimmillaan 21,25 metriä.

Vuohensillankatu on asfalttipäällysteinen katu, joka risteää Hervannan valtaväylän liittymäalueeltaan kadun itäpuolelle tulevan raitiotien kanssa.

Suunnitelmia Kalevan ja Tammelan alueelle

Sammonkadun katusuunnitelmista hyväksyttiin Sampolan ja Lemminkäisenkadun välinen osuus, joka on asfalttipäällysteiseksi suunniteltu noin 1200 metriä pitkä ja pääosin 40 metriä leveä katu. Katualueen keskellä sijaitsee 7 metriä leveä viherpäällysteinen raitiotie, jonka molemmilla puolilla on 3,2 metriä leveät viherkaistat joille istutetaan puita. Raitiotien molemmille puolille tulee 4,0 metriä leveät yksikaistaiset ajoradat.

Teiskontien katusuunnitelma hyväksyttiin Liisanpuiston ja Uimalankadun välille Kalevassa. Teiskontie on asfalttipäällysteiseksi suunniteltu katu, jonka pituus katusuunnitelman alueella on noin 750 metriä. Katusuunnitelman alueella katualueen leveys on pääosin 40 metriä.

Kadun keskellä kulkee viherpäällysteinen raitiotie, jonka leveys on 6,3 metriä. Molemmin puolin raitiotietä sijaitsee 3,2 metriä leveät viheralueet, joille istutetaan puita. Kadulle on suunniteltu raitiotien molemmille puolille kaksikaistaiset ajoradat molempiin suuntiin.

Tammelassa sijaitsevan Itsenäisyydenkadun suunnitelmat hyväksyttiin Asematunnelin ja Kalevanpuistotien välille sekä Sammonaukiolle. Itsenäisyydenkatu on asfalttipäällysteiseksi suunniteltu katu, jonka pituus on noin 740 metriä ja leveys pääosin 30 metriä. Itsenäisyydenkadulla raitiotie kulkee kadun länsiosassa Asematunnelin eteläisessä aukossa ja kadun eteläisellä puolella aina Yliopistonkadun liittymään asti.

Yliopistonkadun ja Tammelan puistokadun liittymän kohdalla raiteiden linjaus siirtyy Itsenäisyydenkadulla katu-alueen keskelle Sammonaukiolle saakka, jossa raiteet haarautuvat Teiskontielle ja Sammonkadulle. Raitiotien leveys on noin 7,0 metriä.

Välillä Yliopistonkatu–Sammonaukio raitiotien molemmilla puolilla on 3,5 metriä leveät ajokaistat. Välillä Asematunneli–Yliopistonkatu muun ajoneuvoliikenteen ajorata on raitiotien pohjoispuolella. Kaistaleveys on molempiin suuntiin 3,5 metriä.

Pinninkadun ja Sammonaukion välille on suunniteltu pohjoispuolelle eroteltu jalankulun ja polkupyöräilyn väylä ja Asematunneli–Pinninkatu yhdistetty kevyen liikenteen väylä. Kadunvarsipysäköintipaikat poistuvat, ja pysäköinti tapahtuu sivukaduilla.

Raitiotien suunnittelulla tavoitellaan korkeatasoista ja suurikapasiteettista joukkoliikennettä, jolla on mahdollista tukea kaupunkirakenteen tiivistämistä kestävällä tavalla. Raitiotietä suunnitellaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kuormittuneimmalle osuudelle.

Kaupunginvaltuusto päättää raitiotien rakentamisesta syksyllä 2016. Päätöksen jälkeen katusuunnitelmia voidaan toteuttaa jo ennen niiden lainvoimaisuutta.


Lisätietoja

Suunnittelupäällikkö
Ari Vandell
puhelin +358405644518

Puheenjohtaja,
Pekka Salmi
puhelin 050 565 8898


Teksti Anna-Leea Hyry