Kunkun Parkin kalliosydänkairaukset jatkuvat kahdessa paikassa Kuninkaankadulla

Julkaistu 13.6.2016 12.16

Kunkun parkin valmisteluun liittyvät kalliosydänkairaukset jatkuvat Kuninkaankadun kävelykatuosuudella Tampereella. Kairauskone on jo aloittanut työn Puutarhakadun lähellä, ja maanantaina 13.6.2016 toinen kone aloittaa Satakunnankadun puoleisessa päässä.

Tutkimuksia tehdään 16.5. - 30.6.2016 pääasiassa maanantaista torstaihin klo 7.00 - 19.00. Kairaustyötä perjantaisin ja viikonloppuisin pyritään välttämään, mutta tehdään tarvittaessa klo 8.00 - 16.00. Kairaustyö saattaa jatkua vielä heinäkuun puolella.

Kairaukset alkoivat Näsijärvenkadun pohjoispäässä noin kuukausi sitten, ja siirtyivät siitä Keskustorille. Keskustorin työ on jo tehty. Kuninkaankadun jälkeen kairauksia tehdään vielä Hämeenkatu 22:n kohdalla kävelykadun pään lähellä sekä Aleksanterin kirkon edustalla olevassa Pyynikin kirkkopuistossa Hämeenkadun päässä.

Kaupunginhallitus päätti 1.9.2014 Kunkun parkin toteutuksen ja operoinnin kilpailutuksen käynnistämisestä. Nyt tehtävillä kairauksilla täsmennetään olemassa olevaa tietoa kallioperästä. Kairauksia tehdään kuudessa paikassa ydinkeskustassa.

Pisteistä yksi on Näsijärvenkadulla ja kaksi Kuninkaankadun kävelykatuosuudella. Hämeenkadulla kävelykadun pään lähellä, Aleksanterin kirkon edustalla olevassa puistossa Hämeenkadun päässä sekä Keskustorilla Hämeenkadun vieressä on myös mittauspisteet. Tarkat kairauspaikat näkyvät tiedotteen liitekuvasta.

Kaikkiaan kairauspaikkoja on siis kuusi. Kairauskone vaatii tilaa vähintään 11 x 6 metriä eli ainakin 70 neliömetriä. Kairareikien pituus on noin 100 m. Yhden kairauksen tekeminen kestää kaikkine työvaiheineen keskimäärin 10 työpäivää.

Tutkimukset suorittaa Taratest Oy ja työtä valvoo Tampereen kaupunki sekä ulkopuolinen suunnittelukonsulttiyritys. Kairauksessa käytetään vesihuuhtelua, siten muodostuu ympäristöön porakonekairauksia vähemmän pölyä ja melua.

Tavoitteena on, että tutkimustoiminnan ihmisiin, ympäristöön ja liiketoimintaan kohdistama häiriö on mahdollisimman vähäistä niin melun, pölyn kuin katutilojen estevaikutuksenkin kannalta. Lähikiinteistöille tiedotetaan kairausten etenemisestä erikseen.

Kunkun parkki -hankkeen tavoitteet

Kunkun parkki -hankkeen tavoitteena on parantaa keskustan länsiosan saavutettavuutta autolla, vahvistaa keskustan vetovoimaa ja luoda edellytyksiä keskustan länsiosan katuverkoston jalankulkupainotteisuuden kehittämiselle.

Suunnittelualuetta koskevan asemakaavamuutoksen päätavoitteena on lisätä keskustan viihtyisyyttä ja elinvoimaisuutta mahdollistamalla pysäköinnin ja huollon siirtyminen maan alle sekä viihtyisämpi ja sujuvampi liikkumisen ympäristö.

Tampereen kaupunki/Kairaukset
Geotekniikkainsinööri