Vuoden luontokuvat 2015 esillä Vapriikissa

Julkaistu 10.6.2016 11.26

Vapriikissa voi ihastella 10.6.–14.8. Vuoden luontokuva 2015 –kilpailun satoa. Ympäri Suomea kiertävässä näyttelyssä on esillä yhteensä 40 kilpailussa menestynyttä kuvaa: sarjavoittajat, toisen palkinnon saavuttaneet ja kunniamaininnoilla palkitut.

Vuoden Luontokuva 2015 on kainuulaisen Antti Leinosen Kuhmossa ottama "Äiti oota", maaginen siluettikuva hirven vasasta emon perässä. Tuomariston mukaan kuvaajalle tulee vastaan harvoin näin upeaa hetkeä, ja se on osattu hyödyntää täydellisesti. Herkkä siluetti vasasta emon perässä, niukat värit, rajaus ja jalkojen rytmi hipovat täydellisyyttä. Kuvaaja on rajannut rohkean ja perinteisiä sommittelusääntöjä rikkovan siluetin.

Vuoden Luontokuva 2015 -kilpailuun osallistui 11503 kuvaa. Kuvat kilpailivat 8 eri sarjassa. Suosituin sarja oli linnut. Kaikkiaan palkittiin vähintään kunniamaininnalla 40 kuvaa, jotka muodostavat Vuoden Luontokuvat –näyttelyn.

Voittaja Antti Leinonen on 64-vuotias ammattiluontokuvaaja ja on ensimmäinen kolminkertainen voittaja. Hänen aiemmat voittokuvansa ovat vuosilta 1990 (karhu) ja 1998 (ahma).

Vuoden Luontokuva -kilpailun järjestää Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry. Yhdistykseen kuuluu yli 3000 jäsentä. Kaikki palkitut 40 kuvaa ovat nähtävissä osoiteessa www.vuodenluontokuva.fi

Sarjavoittajat:

Kasvit ja sienet -sarja: Siementen tanssi, Jaana Kotamäki, Turku
Linnut-sarja: Koppelo ja ensimmäiset poikaset, Ana Schorin, Salo
Maisemat-sarja: Rantakivet yövalaistuksessa, Pekka Savolainen, Helsinki
Nisäkkäät-sarja: Äiti oota, Antti Leinonen, Kuhmo
Muut eläimet -sarja: Saalista odotellessa, Juhani Kosonen, Kotka
Taidetta luonnosta -sarja: Vesiperhosen muna-asetelma, Sami Karjalainen, Kirkkonummi
Luonto ja ihminen -sarja: Tulivoiman uhri, Seppo Keränen, Pori
Nuoret-sarja (alle 18 v): Underwater selfie, Ilkka Räsänen, Lappeenranta