Tipotien terveysasema valittiin Suomen arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaukseen

Julkaistu 10.6.2016 9.33

Tipotien terveysasema Tampereelta on valittu mukaan vuoden 2016 Suomen arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaukseen. Katsaus esittelee viisitoista asiantuntijajuryn valitsemaa kohdetta, jotka ovat valmistuneet heinäkuun 2013 ja kesäkuun 2015 välillä. Näyttely on esillä Arkkitehtuurimuseossa Helsingissä 15.6.–2.10.2016.

Valokuva: Tipotien sosiaali- ja terveysasema
Tipotien sosiaali- ja terveysasema sijaitsee rinteessä Pirkankadun varrella.

Vuonna 2016 arkkitehtuurin kaksivuotiskatsaus nostaa esille rohkeaa ajattelua ja kokeilevaa arkkitehtuuria. Katsauksen pääkohteita ovat koulu- ja oppimiskeskus Opinmäki Espoossa, Asuinkerrostalo Puukuokka Jyväskylässä ja Serlachius-museo, Göstan paviljonki Mäntässä.

Katsauksen juryn muodostivat puheenjohtajana toimiva kansainvälisesti tunnettu hollantilainen arkkitehtuurikuraattori ja poleeminen kommentoija, Shenzhenissä vuonna 2017 avautuvan Design Societyn johtaja Ole Bouman, Museoviraston yliarkkitehti Sirkkaliisa Jetsonen ja arkkitehti Hilla Rudanko. Neuvoa-antavana asiantuntijana oli toimitusjohtaja Helena Soimakallio Suomen Rakennusinsinöörien Liitosta.

Arkkitehtuurin ajankohtaiskatsauksia on järjestetty 1950-luvulta lähtien. Tuomalla esiin kiinnostavaa uusinta arkkitehtuuria, ne herättävät keskustelua arkkitehtuurin ajankohtaisista aiheista. Katsaukset suunnataan sekä suomalaiselle että kansainväliselle yleisölle.

Katsauksen järjestävät Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFA.