Haiharan valtakunnallinen teemanäyttely laajenee Galleria Emiliin

Julkaistu 27.5.2016 12.55

Kymmenennen vuoden kunniaksi Haiharan taidekeskuksen jo perinteeksi muodostunut teemanäyttely näkyy tänä vuonna myös Tampereen keskustassa, Galleria Emilissä Vanhalla kirjastotalolla. Galleria Emilin näyttely avautuu 6.8. ja on avoinna 28.8. saakka. Galleria Emilin ja Haiharan näyttelyiden aiheeksi on tänä vuonna valittu Läsnä. Juhlavuottaan viettävä teemallinen näyttely kokoaa yhteen tasokkaan ja monitahoisen valikoiman erilaisia taiteilijoita ja taiteenlajeja.

Hakemuksia teemanäyttelyyn tuli 95 kappaletta, joista Galleria Emilin näyttelyyn valittiin 8 taiteilijaa. Vuoden 2016 teemanäyttelyn taiteilijat Galleria Emilissä ovat: Jaakko Heikkinen, Lars Holmström, Aimo Hyvärinen, Henriikka Kontimo, Anni Kristiina, Mirja Kurri, Panu Ollikainen ja Elisa Rovamo. Haiharan näyttelyn taiteilijat ovat: Sebastian Boulter, Tomi Dufva & Matti Vainio, Taija Goldblatt, Elina Julin, Anni Kinnunen, Outi Koivisto, Laura Konttinen, Anna-Mari Nousiainen, Jyri Pitkänen & OmaPolku ry, ROP-ryhmä, Tuomo Rosenlund, Noora Sandgren, Sanni Seppä, Taneli Stenberg ja Anna Weber.

Galleria Emilin kokonaisuudessa läsnäoloa koetaan esimerkiksi myötäelämällä yhteiskunnan marginaalissa olevien ihmisten elämää, voimakkaan materiaalisuuden ja tekemisen jäljen kautta, tai kohtaamalla maalauksessa esiintyvän henkilön katse. Katsojalla on myös mahdollisuus olla läsnä ja osallisena yhdessä näyttelyn teoksista. Näyttelyssä nähdään maalauksia, valokuvia, piirustuksia, videoteos, installaatioita ja metalliteoksia.

Näyttelyn kuratoi kuvataiteilija Jarno Vesala.