Jätemaksun kertymä vuonna 2015

Julkaistu 20.4.2016 17.57

Jätelaki ohjaa kuntavastuulla olevan jätehuollon järjestämistä, toteuttamista ja valvontaa. Kunnan on perittävä jätelain mukaisesta järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla
katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheuttamat kustannukset. Jätehuoltoa ei kustanneta verovaroin.

Alueellinen jätehuoltojaosto huolehtii toimialueensa jätehuollon viranomaistehtävistä ja jätehuollon käytännön toteutuksesta vastaa 17 kunnan omistama Pirkanmaan Jätehuolto Oy. Asukkaita toimialueella oli 433 958 vuonna 2015.

Jätemaksukertymä oli vuonna 2015 alueellisen jätehuoltojaoston toimialueella yhteensä 51 049 000 €. Jätteenkäsittelyn osuus oli 37 %, kuljetusten osuus 24 %, arvonlisäveron 19 % ja jäteveron 9 %. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tulos oli 4 % jätemaksukertymästä. Yhtiö ei tulouta tulosta omistajakunnille, vaan se käytetään asukkaiden jätehuoltopalvelujen parantamiseen ja kehittämiseen.

Jäteveron osuus pieneni edelliseen vuoteen nähden, koska jätettä varastoitiin vuonna 2015 jätteen energiahyödyntämistä varten. Tammervoiman hyötyvoimalaitos valmistui joulukuussa 2015 Tampereen Tarastenjärvelle.

Perusmaksuosuus jätemaksukertymästä oli 7 %. Perusmaksuosuudella katettiin käyttäjille maksuttomat palvelut kuten jäteneuvonta, kotitalouksien vaarallisten jätteiden keräys, vastaanotto ja käsittely, jätehuoltoviranomaisen toiminnasta aiheutuvat kustannukset sekä tuettiin jäteasemien sekä aluejätepisteiden ylläpitoa sekä biojätteen käsittelyä.

Juupajoen sako- ja umpikaivolietteiden jätehuollon jätemaksuja kertyi 21 900 €, josta kuljetusten osuus oli 47 %, jätteenkäsittelyn 26 %, arvonlisäveron 19 % ja hallinnon 8 %. Jäteyhtiön tulos vuonna 2015 sako- ja umpikaivolietteiden jätehuollon osalta oli 0 % jätemaksukertymästä.

Alueellisen jätehuoltojaoston toimialue kattaa Hämeenkyrön, Ikaalisten, Juupajoen, Kangasalan, Lempäälän, Mänttä-Vilppulan, Nokian, Oriveden, Parkanon, Pirkkalan, Pälkäneen, Ruoveden, Sastamalan (entisen Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampereen, Vesilahden, Virtain ja Ylöjärven kunnat.

Alueellinen jätehuoltojaosto:
Jätehuoltoinsinööri