Huoltsu muuttaa väliaikaisesti Kalevan lastentaloon

Julkaistu 14.4.2016 10.15

Päihtyneiden päivätoimintakeskus Huoltsu jatkaa jälleen toimintaansa muutaman viikon sulun jälkeen. Huoltsu avaa ovensa väliaikaisissa tiloissa Kalevan lastentalossa maanantaina 18.4., ja on siellä siihen saakka, kun sen uudet tilat Viinikan liikenneympyrän lähettyville valmistuvat loppukesästä tai alkusyksystä.

Huoltsu joutui lopettamaan toimintansa entisissä tiloissaan Vuolteenkadulla Ratinan rakennustöiden vuoksi. Se saa uudet tilat siirtokelpoisesta rakennuksesta, joka tuodaan kesän aikana Vehmaisista Viinikan liikenneympyrän pohjoispuolella sijaitsevalle tontille. Vehmaisissa rakennus on koulun käytössä kevätlukukauden loppuun saakka.

Ennen uuden tilan valmistumista Huoltsu siirtyy väliaikaisiin tiloihin Kalevan lastentaloon Petsamonkadulle. Tiloissa on aikaisemmin toiminut Ilmarin päiväkoti, joka on lopettanut siellä toimintansa pari vuotta sitten sisäilmaongelmien vuoksi. Huoltsu on nyt saanut rakennus- ja paloviranomaisilta väliaikaisen luvan muuttaa rakennukseen.

Huoltsun johtava ohjaaja Ruut Hiekkanen uskoo, ettei Huoltsun toiminnasta koidu haittaa Kalevan lastentalon naapureille. Siellä on oma iso ja suojaisa sisäpiha, ja myös sisäänkäynti on syrjässä.

Turvallisuus on tärkeä asia

Huoltsulla pidetään kerran viikossa yhteisökokous, jossa keskustellaan asioista hyvin avoimesti.

Ruut Hiekkanen kertoo, että kokouksessa otetaan esiin myös ympäristön turvallisuuskysymykset. Muun maussa väkivaltainen käyttäytyminen ja kaupanteko ovat Huoltsulla kiellettyjä.

- Huoltsun asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä toimintaan, eivätkä halua menettää paikkaa. Jo se kannustaa käyttäytymään kunnolla. Huoltsulla myös palkitaan selvänä olemisesta, Hiekkanen kertoo.

Hän pyytää ottamaan yhteyttä Huoltsuun, jos ympäristössä ilmenee heidän asiakkaistaan ongelmia. Myös poliisin kanssa pidetään säännöllisesti palavereita. Vartiointipalvelu käy paikalla ruokailuaikoina ja tarvittaessa muulloinkin.

Huoltsu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 13 -19. Sulkemisen jälkeen Huoltsun asiakkaat lähtevät kukin tahoilleen, eikä ainakaan edellisessä paikassa tullut valituksia siitä, että päihdeongelmaisia olisi jäänyt ympäristöön nukkumaan.

Heikkinen kertoo, että Huoltsun henkilökunta on varautunut tarkistamaan ympäristön Huoltsun suljettua iltasella ovensa.

Johtava ohjaaja
Ruut Hiekkanen