Särkänniemen yleissuunnitelma hyväksyttiin Tampereen kaupunginhallituksessa

Julkaistu 11.4.2016 16.24

Särkänniemen huvipuistoaluetta halutaan kehittää ympärivuotiseksi matkailu- ,viihde- ja tapahtuma-alueeksi. Alue kytketään kiinteämmin osaksi Tampereen keskustaa. Särkänniemen yleissuunnitelmakin on osa Tampereen keskustan kehittämisohjelmaa. Alueen yksityiskohtaisempia toteutusratkaisuja ohjataan myöhemmin laadittavilla kaava- ja katusuunnitelmilla. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi 11.4. Särkänniemen yleissuunnitelman jatkosuunnittelun pohjaksi.

Särkänniemen yleissuunnitelmaa on valmisteltu yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Yleissuunnitelmassa huvipuistoalue laajenee sekä länteen Onkiniemen suuntaan että etelään Mustanlahden satama-alueelle. Mustanlahden aluetta kehitetään keskustaan kytkeytyvänä kaupunkihuvipuistona. Pienvenesatamaa parannetaan uusilla pienvenelaitureilla. Mustanlahden uusi mahdollinen toiminto on myös Järviluontokeskus, jolle varataan rakennuspaikka alueen koillisreunassa. Särkänniemi avautuu myös muiden matkailupalveluiden käyttöön.

Onkiniemen tehdasta on mahdollista kehittää hybridirakennuksena, jonka pääkäyttötarkoitus on kulttuuritoiminnot, mutta johon voidaan kytkeä mm. kattorakentamista ja lisäkerroksia, joihin sisältyy myös asumista tai korkeatasoisempaa toimistotilaa. Tehtaassa voitaisiin kevyen korjausasteen kautta tarjota myös vuokraltaan edullisia tiloja.

Yhteydet Särkännimen alueelle paranevat tunnelin valmistumisen ja Rantaväylän liikenteen estevaikutuksen vähenemisen myötä. Yleissuunnitelman mukaan Mustalahdesta voidaan rakennetaan kävelysiltayhteys Kortelahden yli Särkänniemeen ja huvipuiston läpi Sara Hildénin taidemuseolle ja sieltä eteenpäin rantareittinä Onkiniemeen ja Santalahteen. Sara Hildénille avataan myös oma katuyhteys Onkiniemen suunnalta, joka helpottaa museon saavutettavuutta ja huoltoa. Sara Hildénin taidemuseo on mahdollista säilyttää ja laajentaa nykyisellä paikallaan.

Alueen toteutus edellyttää merkittäviä investointeja, alustavasti noin 17–22 miljoonaa euroa. Investoinnit kuitenkin mahdollistaisivat yhtiön liikevaihdon merkittävän kasvun. Särkänniemen suunniteltuja tulevia hankkeita ovat Särkänniemen kylpylähotelli (2019), Särkänniemen rantaravintola-, viihtymis- ja tapahtuma-alueen rakentaminen (2019), Mustalahden satama-alueen uusi matkailukeskittymä yhdessä muiden matkailu- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa (2020), vesi- ja viihtymispuiston toteutus (2022). Särkänniemi on myös yksi mahdollinen vaihtoehto, mikäli uusi kasino päätetään rakentaa Tampereelle. Mielenkiintoinen suunnitelma on myös köysirata keskustasta Särkänniemeen. Sen toteutusajankohdasta ei vielä ole suunnitelmaa. Työllisyysvaikutuksiksi arvioidaan 106 uutta kokopäiväistä ja 530 uutta kausityöpaikkaa.

Alueen kaavoitus on merkitty asemakaavoitusohjelmaan vuodelle 2018.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Miikka Seppälä, Särkänniemi Oy