Sarjakuva-Finlandia-voittajaksi Kati Närhin Seitsemäs vieras

Julkaistu 18.3.2016 14.05

Tampere Kuplii -sarjakuvafestivaalilla jaettiin vuoden 2015 Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto 18.3.2016. Valitsija Heli Sutela nosti kymmenen finalistin joukosta tunnustuspalkinnon saajaksi Kati Närhin sarjakuva-albumin Seitsemäs vieras (WSOY 2015).

Sarjakuva-Finlandian 2016 voittaja Kati Närhi (oik.) ja Heli Sutela

- Närhin Seitsemäs Vieras on sarjakuvaromaani ja trilogian kolmas osa. Tämä visuaalisesti kiehtova teos on ilmeikäs ja huolellisesti tehty. Romaanin rajattu värimaailma tekee ja tukee tunnelmaa, Heli Sutela perustelee valintaa.

- Närhi on hyvin genretietoinen. Hän kunnioittaa sarjakuvan perinnettä ja onnistuu hienosti perinteen sisällä luomaan oman maailmansa. Tätä kirjaa on rauhoittava lukea. Joka sivulle voisi jäädä oleilemaan, mutta tarinan taidokas kuljetus pakottaa jatkamaan. Viipyilevästä tunnelmasta huolimatta kirja imee lukijan maailmaansa ja suorastaan pakottaa kääntämään sivua. Teoksille määritellään yleensä kohderyhmä, mutta tämän teoksen kohdalla se tuntuu tarpeettomalta. Tarinan jopa klassiset piirteet ylittävät kohderyhmärajat, kuten ensiluokkaisilla teoksilla on tapana tehdä, Sutela jatkaa.

Päähenkilö on orpotyttö Agnes

Seitsemäs vieras on orpotyttö Agnesista kertovan sarjakuvatrilogian huima päätösosa. Päähenkilö on nuori nainen, rakastettava ja aktiivinen toimija. Agnes lähtee Sylvia-tätinsä kanssa vierailulle majuri Orkoloran saarelle. Kartanoon on kutsuttu outo joukko ihmisiä, joista jokaisella tuntuu olevan jokin salattu syy vierailuunsa. Agnes on tullut vain lomailemaan – mutta sotkeutuukin keskelle arvoitusten vyyhtiä. Agnes on ominaisuudessaan päästessään paljastamaan aikuisten pikkusieluisia salaisuuksia. Samalla hän tulee ratkaisseeksi elämänsä suurimman mysteerin: vanhempiensa kohtalon.

Voittaja-albumin tekijä Kati Närhi on vuonna 1973 syntynyt helsinkiläinen kuvittaja, sarjakuvapiirtäjä ja käsikirjoittaja. Hän on valmistunut taiteen kandidaatiksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2001, sitä ennen hän on opiskellut kirjallisuustiedettä ja estetiikkaa Helsingin yliopistossa.

Tampere Kuplii ry:n vuonna 2007 perustama Sarjakuva-Finlandia-palkinto myönnetään kotimaiselle tekijälle yksin tai yhdessä toisen osapuolen kanssa tehdystä ansiokkaasta sarjakuva-albumista. Palkintosumma on 5.000 euroa, josta Tampereen kaupungin tukema osuus on 4500 euroa.

Vuonna 2016 ehdolla oli 59 sarjakuva-albumia, joista nelihenkinen esiraati valitsi 10 finalistia päätuomarin puntaroitaviksi.

Lisätietoja:

Tampere Kuplii ry: