Siirry sisältöön

Tampere onnistunut kasvattamaan sähköisen asioinnin käyttöä nopeasti

Julkaistu 17.3.2016 10.56

Tampereen kaupungilla sähköinen asiointi kasvoi yli 120 prosenttia vuoden 2015 aikana. Kasvu on ollut nopeampaa kuin muissa suurissa kaupungeissa. Lähimmäksi ylsi Espoo 70 prosentin kasvulla, seuraavana oli Oulu, jossa sähköinen asiointi nousi vajaat 40 prosenttia.

Sähköisiin palveluihin kirjauduttiin viime vuonna Tampereella lähes 57 000 kertaa. Kirjautumisten määrässä Tampere nousikin neljänneltä sijalta Helsingin jälkeen toiseksi.

- Kaupungin tavoitteena on ollut vauhdittaa sähköisten palveluiden hyödyntämistä. Tämän mahdollistamiseksi olemme hakeneet teknisiä ratkaisuja, joita voidaan ottaa käyttöön nopeasti ja soveltaa niitä prosesseihin, joiden hoitamiselle digitaalisessa kanavassa on kysyntää asiakkaiden puolella. Verkkoasioinnin merkittävän kasvun perusteella Tampere on tässä tavoitteessaan onnistunut myös kansallisella tasolla mitattuna, kertoi tietohallintojohtaja Jarkko Oksala Tampereen kaupungilta.

- Sähköisen asioinnin kasvua selittävät uudet, helppokäyttöiset palvelut ja tehokas tiedotus asiakkaille niiden hyödyllisyydestä, jatkoi Oksala.

Verkkoasioinnin lisääntyminen säästää niin ammattilaisten kuin asiakkaidenkin aikaa. Esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhoidossa hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa itse hoitotyöhön, asiakkaat puolestaan voivat käyttää sähköisiä kanavia omalta tietokoneeltaan silloin kuin heille parhaiten sopii. Lisäksi sähköisen asioinnin avulla voidaan parantaa hoidon jatkuvuutta. Enää ei välttämättä tarvitse odottaa puhelin kädessä lääkärin soittoa, vaan lääkäri voi ottaa yhteyttä sähköisen kanavan kautta, jolloin myös hoito-ohjeisiin on helppo palata milloin tahansa.

Sähköistä asiointia kehitetään jatkuvasti läpi kaupungin toimialueiden pyrkien ottamaan käyttöön kuntalaisten asiointia ja ammattilaisten työtä helpottavia ratkaisuja. Tästä työstä huolimatta myös perinteiset palvelut säilyvät uusien rinnalla.


Lisätietoja

Tietohallintojohtaja
Jarkko Oksala
puhelin 050 558 8958
sähköposti [email protected]