Perheet voivat valita kahdeksan maksutonta kesälomaviikkoa päivähoidossa

Julkaistu 18.2.2016 19.57

Päivähoidon asiakasperheet voivat halutessaan valita ensi kesänä maksuttoman kahdeksan viikon lomajakson kunnallisessa päivähoidossa Tampereella. Kahdeksan viikon yhtenäisen lomajakson voi ensi kesänä pitää 6.6.–21.8.2016 välisenä aikana. Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta päätti asiasta 18.2.2016.

Jos perhe käyttää kesällä kahdeksan viikon maksuttoman jakson, päivähoitomaksua ei peritä kesä- ja heinäkuulta 2016. Elokuun puolelle jatkuvat kesälomaviikot hyvitetään siis jo kesäkuun maksussa, ja elokuun asiakasmaksu peritään perheiltä normaaliin tapaan.

Maksuttoman kahdeksan viikon jakson ehtona on, että lapsi on ollut kunnallisen päivähoidon asiakkaana vähintään täyden toimintavuoden 2015–2016 eli viimeistään 31.8.2015 alkaen. Lapsi ei voi osallistua päivähoitoon lomajaksonsa aikana.

Maksuttoman kahdeksan kesälomaviikon edellytyksenä on myös, että lapsen hoitosuhde jatkuu valitun poissaolojakson loppuun saakka. Tämä tarkoittaa käytännössä, että esiopetukseen ja sitä täydentävään kerhotoimintaan siirtyvät tai koulun aloittavat lapset voivat valita vain sellaisen poissaolojakson, joka päättyy ennen kouluvuoden alkamista 11.8.2016.

Kahdeksan viikon maksuton jakso pitää varmistaa ilmoittautumalla 28.3.–15.4.2016 välisenä aikana. Ilmoittautuminen poissaolojaksolle tulee ensisijaisesti tehdä kaupungin verkkosivuilta löytyvän varhaiskasvatuksen verkkoasiointipalvelun kautta. Jos verkkoasiointipalvelun käyttö ei onnistu, ilmoittautua voi myös päiväkodeista saatavalla lomakkeella.

Myös päivähoitotakuulta palanneet perheet voivat käyttää oikeutta maksuttomiin lomajaksoihin, jos hoitopaikkatakuuta edeltävä hoitojakso on alkanut ennen 1.9.2015 ja muut edellä mainitut ehdot täyttyvät.

Samoin perheet, joilla on päivähoidossa käytössään sopimuspäivät, voivat valita kesällä maksuttoman kahdeksan viikon jakson. Tällöin käytettävissä olevien hoitopäivien määrä kesä-elokuussa riippuu maksuttoman jakson ajankohdasta.

Käytännöllä voidaan ennakoida ja tasapainottaa päivähoidon kysyntää ja tarjontaa kesälomakauden aikana. Vuonna 2015 maksuttomia ajanjaksoja käytti Tampereella kaikkiaan 2784 lasta. Heinäkuu on maksuton kaikille niille lapsille, jotka ovat aloittaneet kunnallisen päivähoidon viimeistään elokuussa vuonna 2015.

Osa Tampereen kaupungin päiväkodeista on vaiheittain suljettuna kesä–elokuun aikana, mutta päivystäviä päiväkoteja on jokaisella alueella. Päiväkotien kesän toiminnasta saa tietoa varhaiskasvatuksen palveluohjauksesta, puh. 040 800 7260 (ma - pe klo 9 - 12), sähköposti paivahoito.palveluohjaus(at)tampere.fi.

Vanhempi tietohallintosuunnittelija
Juho Tervo