Hae
Valikko
a a

Palvelutalon kotihoidosta apua ja turvaa vanhuksille

Julkaistu 28.1.2016 9.00

Tampere kehittää uudenlaista palvelua kotihoidon piirissä oleville vanhuksille, jotka kärsivät turvattomuuden tunteesta, mutta joille tehostettu ryhmäkotimuotoinen palveluasuminen on liian raskas palvelu. Niin sanottu palvelutalon kotihoito tarjoaa muiden palvelujen, esimerkiksi palvelukeskuksen tai tehostetun palveluasumisen ryhmäkotien läheisyydessä palvelutaloissa asuville vanhuksille joustavasti hoitoa ja turvaa tarvittaessa ympärivuorokauden.

Hoitajat tulevat asiakkaan kotiin palvelutaloon esimerkiksi läheisestä ryhmäkodista. Lyhyen välimatkan takia hoitajat voivat käydä vanhuksen luona niin usein kuin hän tarvitsee, myös yöllä.

Palvelutalon kotihoito sopii vanhuksille, jotka kokevat olonsa turvattomaksi alkavan muistisairauden takia tai käyttävät paljon apuvälineitä. Siitä on etua myös asiakkaille, joiden avuntarvetta ei ole mahdollista suunnitella tarkkaan, vaan apua tarvitaan lyhyesti useita kertoja päivässä esimerkiksi Parkinsonin taudin takia.

Palvelutalon kotihoitoa on jo kokeiltu Tampereella kolmessa ulkoisessa yksikössä sekä omassa tuotannossa Orivedellä Annan- ja Einonkodissa. Tänä vuonna sitä järjestetään omana tuotantona Tampereella Pispan ja Pappilanpuiston palvelukeskusten läheisyydessä.

Kehittämispäällikkö
Virva Palomäki