Metson musiikkiosastolle monipuolinen E-kioski

Julkaistu 19.1.2016 9.41

Pääkirjasto Metson musiikkiosastolle on avattu tammikuun alussa oranssilla sävytetty E-kioski, jossa asiakkaiden on helppo kokeilla kirjaston tarjoamia elektronisia aineistoja. Aineistojen käyttö, käytön opastus ja kokeilu on pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertaiseksi ja helpoksi.

Kirjaston E-kioski

Oranssi, helposti tunnistettava E-kioski jää pysyvästi palvelemaan kirjaston asiakkaita. E-kioskiprojektiin on saatu hankeavustusta AVI:lta.

Tällä hetkellä E-kioskin laitteissa käytettäviä palveluita ovat Naxos Music Library, Naxos Jazz, aikakauslehtiä sisältävä eMagz ja sanomalehtipalvelu ePress. Lisäksi laitteilla pääsee musiikkiosastolla ilmaiseksi käytettävään Rockway-soitonopetuspalveluun.

Uutena palveluna musiikkiosastolla on lainattavissa kuusia oranssia android-tablettia. Tableteilta löytyvät selkeät kuvakkeet kirjaston tarjoamista e-aineistoista ja niiden käytöstä. Kun kirjastot markkinoivat e-aineistoja, täytyy asiakkaiden saada kokeilla niitä paikan päällä. Musiikkiosastolta lainattavia laitteita voi käyttää kaikkialla Metsossa, ei vain musiikkiosastolla.

Kirjastot haluavat tutustuttaa asiakkaat tarjoamaansa aineistoon, erityisesti digitaalisiin sisältöihin. Musiikkipuolella ihmisten kulutustottumukset ovat monipuolistuneet: striimauksen eli suoratoiston jatkuvan kasvun lisäksi myös LP-levyillä on vakiintunutta ja nousevaa kysyntää. Kirjastojen vaikuttavuusluvut koostuvat tulevaisuudessa monista puroista, joista e-aineistot ovat merkittävä osa.

Koordinaattori
Jarkko Rikkilä