Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tamperelainen kokkikolmikko Parempaa kouluruokaa -kisan finaaliin

Julkaistu 8.1.2016 10.55

Tampereen Voimian kokkikolmikko Tuulikki Lampén, Mari Ranta ja Sanna Laitinen kohtaavat finaalissa Gastro-messuilla 16. maaliskuuta neljä muuta loppukilpailuun päässyttä joukkuetta eri puolilta Suomea. Tuulikki, Mari ja Sanna edustavat Koiviston koulua, jonka ateriat valmistetaan Hatanpään ravintokeskuksessa.

Toinen kerta toden sanoo: Tampereen Voimian kokit olivat mukana jo ensimmäisen kouluruokakilpailun finaalissa muutama vuosi sitten. Sanna Laitinen ja Mari Ranta ovat kokkeja/dieettikokkeja ja Tuulikki Lampén työskentelee tuotekehityskokkina. Tiimin mukaan kouluruokakisa tuo hyvien ideoiden lisäksi kouluruoalle sen ansaitsemaa arvostusta ja hyvää mainetta. Tässä ammatissa parasta on vaihtelevuus ja tyytyväiset asiakkaat, sanoo Tuulikki Lampén. Sanna Laitinen lisää, että kisasta saa aina uusia ideoita ja intoa omaan työhön. Palautetta tulee paljon. - Lasten palaute on aina rehellistä ja suoraa, ja he antavat myös hyviä kehitysideoita, Mari Ranta kiittää.

Jokainen kilpailutiimi suunnitteli kisaan keiton, kasvisruoan ja liha- tai kalaruoan. Tänä vuonna kilpailijoiden piti kehitellä myös jälkiruoka juhlistamaan pian tasavuosia täyttävää Suomi-neitoa. Tampereen Voimian tiimi valmistaa maaliskuussa messukeskuksen yleisön edessä kalkkuna-currykeittoa, italialaista kasvispastaa, itämaista kookoskalaa, jäävuori-melonisalaattia, kauraleipää ja houkuttelevaa marjaherkkua. Tällä menulla he saivat koululaisten esiraadin suosion ja pääsyn loppukilpailuun.

Valtakunnallisen kilpailun tarkoituksena on nostaa kouluruuan ammattilaisten kunnioitusta sekä suomalaisissa kodeissa että suomalaisessa yhteiskunnassa ja tuottaa uusia ideoita ja suosikkireseptejä kaikkien Suomen koulujen käyttöön. Kilpailun järjestäjän edustaja Mia Kettunen kertoo, että kilpailun taso oli tänä vuonna todella kova. - Reseptit olivat entistä monipuolisempia ja vaativampia niin valmistusmenetelmiltään kuin raaka-aineiltaan. Silti kaikki reseptit ovat täysin soveltuvia valmistettaviksi koulukeittiöillä ja yhden annoksen raaka-ainekustannukset ovat vain n. euron. Huikeita suorituksia!

Palvelutuotantopäällikkö
Susanna Järvinen