Hae
a a

Ikäihmisten palvelujen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2016 alussa

Julkaistu 17.12.2015 16.20

Tampereella ja Orivedellä ikäihmisten palvelujen asiakasmaksuihin tulee muutoksia vuoden 2016 alussa. Muutokset pohjautuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuasetukseen.

Ikäihmisten palvelujen lautakunta päätti maksuista osaltaan 17.12.2015 apulaispormestari Mikko Aaltosen tekemän esityksen mukaan.

Asiakkaan tuloista ja maksukyvystä riippuvissa maksuissa korotetaan ainoastaan tuloista ennen maksun määräytymistä vähennettävää suojaosaa. Käytännössä siis esimerkiksi säännöllisen kotihoidon ja asumispalvelujen asiakasmaksu pienenee, jos asiakkaan tulot ja palvelun tarve pysyvät ennallaan.

Pitkäaikaisessa laitoshoidossa ja perhehoidossa olevan asiakkaan omaan käyttöön jäävä, asiakasmaksulakiin perustuva käyttövara nousee 105 eurosta 107 euroon.

Osaan tasasuuruisista maksuista tulee indeksikorotusten lisäksi hallitusohjelman mukainen 27,5 prosentin erilliskorotus. Esimerkiksi lääkärin tilapäisen kotikäynnin hinta nousee 14,70 eurosta 19,10 euroon ja muun henkilön tilapäinen kotikäynti 9,30 eurosta 12,10 euroon.

Sen sijaan esimerkiksi lyhytaikaisen laitoshoidon päivähintaa korotetaan erilliskorotusta vähemmän. Hinta nousee 38,10 eurosta 45,70 euroon, maksukaton täyttymisen jälkeen hinta on 21,10 euroa (ennen 17,60 euroa).

Omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikaisen hoidon vuorokausihintaa korotetaan vain 20 sentillä 11,30 eurosta 11,50 euroon.

Kohtuuttoman maksurasituksen estämiseksi lailla säädetty vuotuinen maksukatto nousee ainoastaan normaalin kansaneläkeindeksin muutoksen verran 679 eurosta 691 euroon. Maksukaton ylittymisen jälkeen osa palveluista on asiakkaalle ilmaisia kalenterivuoden loppuun saakka.

Muutoksia kuljetus- ja ateriamaksuihin

Harkinnanvaraisesta (aiemmin sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu) sekä päiväkeskus- ja saunapalvelujen kuljetuspalvelusta peritty maksu määräytyy ensi vuoden alusta lähtien kulloinkin voimassa olevan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan määrittämän kertamaksun mukaan. 1.1.2016 alkaen maksu on 1-vyöhykkeellä 3 euroa (aiemmin 2,6 euroa).

Vuoden 2016 alusta alkaen korttelikerhoaterian hinta on kaikille 6,30 euroa. Aiemmin aterian hinta ilman palvelukeskuskorttia oli 8 euroa.

Syksyllä ikäihmisten palvelujen lautakunnan hyväksymän vuosisuunnitelman yhteydessä päätettiin nostaa vuoden 2016 alusta lähtien kauppapalvelun asiakasmaksua 6 eurosta 7 euroon sekä kotiin kuljetettavan aterian hintaa 5,90 eurosta 6,30 euroon sekä palvelukeskuskortilla ostettavan lounaan hinta 5,90 eurosta 6,30 euroon ja keittolounaan 4,30 eurosta 4,60 euroon.

Edit 18.12.2015: Lisätty linkki pöytäkirjaan

Mikko Aaltonen