Tampere mukaan Voimaperheet-hankkeeseen

Julkaistu 17.12.2015 20.11

Tampere osallistuu ensi vuodesta lähtien Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen Voimaperheet-toimintamallin hankkeeseen, jossa tunnistetaan ja ennaltaehkäistään lasten mielenterveysongelmia.

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa kehitetty toimintamalli on noin kaksi vuotta kestävä hoito-ohjelma, joka toteutetaan digitaalisessa hoitoympäristössä perhevalmentajan viikoittaisten puhelujen tukemana yhdessä vanhemman kanssa. Ohjelman ydin on erilaisten vanhemmuuteen liittyvien taitojen vahvistaminen. Tutkimusten mukaan vanhempainohjaus on tehokkain keino lapsen käytösongelmien hoitamiseen. Lapsuusiän mielenterveysongelmista kärsii noin 10–15 prosenttia lapsista.

Neljävuotiaiden laajan terveystarkastuksen yhteydessä toteutettavassa kyselyssä seulotaan perheet, jotka voisivat hyötyä Voimaperheet-hoito-ohjelmasta. Osallistuminen on perheille vapaaehtoista. Ohjelmaan kuuluu alkuhaastattelu, johdanto ja 11 viikkoteemaa sisältävä hoito-ohjelma ja puhelinkeskustelut sekä kertausmateriaalit.

Alustavan arvion mukaan ensimmäisenä vuonna ohjelman aloittaisi Tampereella noin 100 ja Orivedellä noin 10 perhettä.

Lasten ja nuorten palvelujen lautakunta päätti 17.12.2015 äänestyksen jälkeen äänin 6-3 (1 tyhjä) hyväksyä hankkeeseen osallistumisen. Lautakunta lisäsi päätökseen ponnen, jonka mukaan lautakunnalle annetaan väliraportti vuoden kuluttua hankkeen aloituksesta.

Suunnittelija
Outi Valkama