Uusi Metso, ihmisiä varten - näyttely

Julkaistu 14.10.2015 15.01

Näyttely pääkirjasto Metson perusparannuksesta avautuu kirjaston parvikerroksessa maanantaina 19.10. Esillä on arkkitehtien laatimia havainnekuvia eri kerrosten uudistetuista tiloista, väreistä ja kalusteista.

Näytteillä on myös joitakin kuvia arkkitehtien Raili ja Reima Pietilän alkuperäisistä kalustesuunnitelmista sekä esimerkkejä talon alkuperäisistä kalusteista. Näyttely on tuotettu Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy:n ja kirjaston yhteistyönä. Perusparannuksen rakennuttaja on Tampereen tilakeskus.

Kansainvälisesti tunnettu pääkirjasto Metso on vuodelta 1986. Lähes 30-vuotisen olemassaolonsa aikana siellä on asioinut yli 30 miljoonaa henkeä, myös turisteja ympäri maailmaa. Remontissa käydään läpi kaikki kolmen kerroksen tilat, katto, johdotukset ja ilmastointi. Ehkä suurin edistysaskel on kosken rannalla sijaitsevan lehtilukusalin siirtyminen Metsoon, parvikerroksen avariin tiloihin.

Pääkirjasto Metso peruskorjataan vuosien 2015 - 2017 aikana. Metsoon saadaan lisää tilaa oppimiselle, työskentelylle ja kohtaamisille. Pääkirjastossa voidaan tulevaisuudessa nähdä keskustelutilaisuuksia, konsertteja, teoksien esittelyjä ja nuorten ja lasten tapahtumia monimuotoisissa ja moderneissa tiloissa. Myös äänentoistoon kiinnitetään erityistä huomiota.

Yleisötilaisuus Metson perusparannuksesta järjestetään tiistaina 10.11. alkaen klo 18 pääkirjasto Metson Pietilä-salissa. Arkkitehti Marko Suutarla, rakennuskonsultti Petri Ortju ja kirjastopalvelujohtaja Pirkko Lindberg ovat paikalla vastaamassa yleisön kysymyksiin.

Tilaisuus on kaikille avoin, tervetuloa. Kahvitarjoilu.

Teksti Ritva Hokka-Ahti