Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Museoiden yötä vietetään Tampereella lauantaina 23.5.

Julkaistu 19.5.2015 13.19

Museoiden yötä vietetään 8. kertaa Tampereella lauantaina 23.5. Tapahtuma alkaa klo 18 ja museot ovat avoinna keskiyöhön saakka. Mukana tapahtumassa on 23 kohdetta, jotka tarjoavat runsaasti näyttelyitä ja erikoisohjelmaa kaikenikäisille. Museoiden yön kävijöitä palvelevat myös monet museokahvilat, ruokapaikat ja museokaupat.

Yhdellä lipulla pääsee kiertelemään koko illaksi museoita ja kulkemaan kohteesta toiseen vaikkapa Museoiden yö -busseilla.

Kymmenien näyttelyiden ja erityylisten opastusten lisäksi voi muun muassa seurata rautakautista ruumiinavausta, tutustua Tampereen kaupunkiympäristöön ja sen historiaan, osallistua videopeliturnauksiin, rakennella arkkitehtuuripajassa lasten kanssa sekä ihastella teollisten koneiden ääniä, livemusiikkia ja valosuunnittelua yhdistelevää teosta Höyrykonemuseossa. Museoiden yönä on mahdollisuus ennakkoon ilmoittautumalla päästä vierailemaan myös Ruskossa Tampereen museoiden valtavassa kokoelmakeskuksessa.

Museoiden yö on jo loppukeväinen perinne Tampereella. Viime vuosina lähes 10 000 museokäyntiä yhden illan aikana kerännyt tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tulla käymään ja viihtymään museokohteissa öiseen aikaan. Museoiden yö kuuluu suosittuihin La Nuit des Musées/ Lange Nacht der Museen -museotapahtumiin, joita järjestetään Keski-Euroopassa ympäri vuoden.

Museoiden yön pääsymaksuna on 10 €:n tapahtumaranneke, kimppalipun saa 25 €:lla (max. 5 hlöä/ ryhmä) ja alle 7-vuotiaat pääsevät mukaan maksutta. Tapahtumarannekkeella pääsee kaikkiin Museoiden yön kohteisiin sekä kulkemaan Museoiden yö -busseilla. Museoiden yö -reitillä kulkee kaksi Tampereen joukkoliikenteen bussia. Lisäksi Poliisimuseon, Nyrkkeilymuseon ja Lauri Viita -museon asiakkaat voivat kulkea Hervannassa ja Pispalassa liikennöivillä busseilla. Bussin kyytiin pääsee tapahtumaranneketta näyttämällä, matkat sisältyvät rannekkeen hintaan. Keskustassa sijaitsevat museot ovat kävelymatkan päässä toisistaan, ja välimatkoja voi taittaa myös opastusta kuunnellen.

Museoiden yötä ovat toteuttamassa Amurin työläismuseokortteli, Emil Aaltosen museo, Grafiikanpaja Himmelblau, Juicen kirjasto, Lastenkulttuurikeskus Rulla, Lauri Viita -museo, Lenin-museo, mediamuseo Rupriikki, museokeskus Vapriikki, Poliisimuseo, Postimuseo, Suomen Nyrkkeilymuseo, Taidekeskus Mältinranta, Tallipiha, Tampereen luonnontieteellinen museo, Suomen Jääkiekkomuseo, Tampereen taidemuseo, Tampereen taidemuseon Muumilaakso, Työväenmuseo Werstas, Vapriikin kuva-arkisto ja Tampereen museoiden kokoelmakeskus.

Mukana järjestelyissä myös kulttuurikasvatusyksikkö TAITE ja Pirkanmaan maakuntamuseo. Tapahtuman yhteistyökumppanina toimii edellisvuosien tapaan Tampereen joukkoliikenne.

Teksti Tähtitalvikki Poikajärvi