Tampereelle Koukkuniemeen ja Orivedelle keskustaan uusia ryhmäkoteja ikäihmiselle

Julkaistu 25.3.2015 19.07

Tampereelle Koukkuniemen alueelle tehdään kahdeksan uutta ryhmäkotia muistisairaille ikäihmisille. Ryhmäkodit tulevat nykyisen huoltokeskuksen ja pysäköintialueen päälle rakennettavaan uuteen Toukola-rakennukseen. Oriveden keskustaan puolestaan suunnitellaan rakennettavan uusi Särkänkoti, johon tulisi kolme tehostetun palveluasumisen ryhmäkotia.

Ikäihmisten palvelujen lautakunta hyväksyi 25.3.2015 Toukolan hankesuunnitelman sekä merkitsi tiedoksi Särkänkodin tarveselvityksen.

Koukkuniemen Toukolan rakentaminen on tarkoitus aloittaa maaliskuussa 2016 ja ryhmäkotien on määrä valmistua vuoden 2017 alkupuolella. Ryhmäkoteihin tulee asuntoja yhteensä 120 asukkaalle, jotka tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa. Ryhmäkodit sijoittuvat uudisrakennuksen 2.–5. kerrokseen.

Rakennuksen katutasoon tulee ryhmäkotien asukkaita sekä koko Koukkuniemen aluetta tukevia palveluja: muun muassa kirjasto, kuntosali, hammashoitola sekä tiloja yrittäjille.

Hankkeen alustavat kustannukset ovat yhteensä 17,6 miljoonaa euroa.

Toukolan ryhmäkotien rakentaminen on osa Koukkuniemen alueen kehittämissuunnitelmaa. Toukolan uudisrakennushankkeesta käytettiin aiemmin nimeä Aatalo.

Oriveden keskustaan ryhmäkoteja muistisairaille ikäihmisille

Oriveden keskustaan suunnitellaan rakennettavan uusi Särkänkoti, johon tulisi yhteensä 46 tehostetun palveluasumisen ja lyhytaikaishoidon paikkaa. Ikäihmisten palvelujen lautakunta varautuu hankkimaan Särkänkodista tehostettua palveluasumista vuonna 2016.

Särkänkoti on tarkoitus rakentaa Oriveden keskustassa osoitteessa Särkäntie 20 purettavan vuokrakerrostalon paikalle. Paikka sijaitsee lähellä Oriveden Palvelutalosäätiön tiloja, joissa on ikäihmisille senioriasuntoja sekä yhteisiä tiloja ruokailuun, kuntoiluun ja viriketoimintaan.

Särkänkodin rakennuttaa Oriveden kaupunki. Rakentaminen maksaa noin 5,2 miljoonaa euroa.

Särkänkodin valmistumisen myötä Oriveden kunnan ulkopuolelle sijoitetut asiakkaat pääsisivät muuttamaan sinne. Lisäksi Oriveden vanhainkodista pystyttäisiin vähentämään muutama paikka, jolloin vanhainkodin tiloja saataisiin muutettua toiminnallisemmiksi.

Sekä Särkänkoti- että Toukola-hankkeeseen on haettu Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta (ARA) investointiavustusta, joka laskee tulevien asukkaiden vuokrakustannuksia.

Teksti Marika Haapala