Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Uusi julkinen veistos Kalle Päätalon muistolle Tampereella

Julkaistu 18.6.2014 14.01

Tampereella julkistetaan keskiviikkona 18.6 uusi julkinen veistos, joka on suunniteltu Kalle Päätalon muistolle. Veistoksen on suunnitellut Arja Renell’ ja sen nimi on Maaltamuutto. Veistos on jatkoa Taivalkoskella vuonna 2005 valmistuneelle Kalle Päätalo -muistomerkille Kirja. Osa Tampereella nyt valmistuneen veistoksen osista on peräisin Kirja-veistoksesta, muuten veistos on täysin uuden paikan ehdoilla tehty tulkinta samasta aiheesta.

Maaltamuutto sijoittuu n. 30 metrin matkalle luonnonkallio- ja betoniseinään Tammerkosken viereen kunnostettuun Alexandra Siltasen puistoon. Teos koostuu taivalkoskelaisista ihmishahmoista ja suorakaiteen muotoisista maalatuista teräs- ja Cor-Ten -osista. Kalle Päätalon hahmo on teoksen keskellä. Syksyllä teos saa vielä uuden ulottuvuuden kun valolla heijastettava teksti tulee pimeän tullen näkyviin betoniseinään. Teksti on Kallen mietelause hänen aloittaessaan ensimmäistä kirjaansa: ”Ellet yritä, et mitään saa, mutta heikommillakin lahjoilla päästään pitkälle - sitkeydellä.”

Kuten Taivalkoskellakin, teoksessa yhdistyy figuratiivinen sekä abstraktimpi taso, joka tekee siitä helposti lähestyttävän mutta jättää samalla tilaa yksilöllisille tulkinnoille. Maaltamuutto kuvaa Päätalon kirjojen sisältöä ja hänen aikanaan tapahtunutta kaupungistumista Suomessa.

Arja Renell’ on Helsingissä asuva taiteilija ja arkkitehti.

Lisätietoja:
Tampereen taidemuseon kokoelmapäällikkö Tapio Suominen, puh. 050 359 2410, tapio.suominen(at)tampere.fi

Teosparina Kirja ja Maaltamuutto ovat Suomessa ainutlaatuinen veistoskokonaisuus. Ympäristötaiteen säätiö palkitsi Kirjan vuoden 2005 ympäristö-taideteokseksi.

Teksti Heli Hakala