Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Satumetso lentää jälleen

Julkaistu 9.10.2013 12.51

PIKI-verkkokirjaston sivuilla on avattu lähes kolmen vuoden tauon jälkeen Satumetso-haku. Satumetsosta voi etsiä tietoja PIKI-kirjastojen kokoelmien suomenkielisistä kuvakirjoista, satukirjoista ja alakoulun lukukirjoista

<P class=MsoNormal>Satumetson käyttäminen on yksinkertaista, sillä haun voi tehdä kirjailijan tai sadun nimen mukaan. Satuja voi etsiä myös vapaasanahaulla, kuten ”kummitus”, vuosiluvulla tai osalla sadun nimeä. Hakemistosta löytyy helposti tieto, mistä satukokoelmasta löytyy esim. satu Tuhkimosta, lasikengistä, lohikäärmeistä tai maahisista, tai mikä satu auttaa tutista luopumisessa tai päiväkotiin menemisessä.

<P class=MsoNormal>Satumetso-haku tehdään PIKI-verkkokirjaston etusivulta löytyvällä lomakkeella tekijän, nimen tai asiasanan perusteella. Asiasanoina voit kokeilla mitä tahansa satumaista asiasanaa tai asiasanojen yhdistelmää. Satuja voi hakea myös aihepiireittäin jaotellusta listasta tai käyttää Kanokki-asiasanaston sanoja.

<P class=MsoNormal>Tampereen kaupunginkirjastossa on 1970-luvun lopusta asti panostettu erityisesti satujen ja kuvakirjojen asiasanoitukseen. Satuhakemistoa ovat vuosien ajan käyttäneet kirjastojen asiakkaat, päiväkodit, opettajat ja muut Suomen kirjastot. Uusia ilmestyviä satuja lisätään tietokantaan ja vanhoja varaston aarteita täydennetään tietokantaan jatkuvasti. Satumetso poikkeaa muista kirjastojen satuhakemistoista siten, että kokoelmien jokainen yksittäinen satu on luettu, kuvailtu ja viety tietokantaan. Kuvailussa on käytetty n. 1500 erilaista asiasanaa, jotka ovat yhteisesti PIKI-kirjastojen käytössä.

Teksti Ritva Hokka-Ahti