Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tampere Filharmonian Hatšaturjan-konsertissa soivat Armenian suurimman säveltäjän suosikkiteokset

Julkaistu 7.10.2013 13.42

Spartacus-baletin suureksi hitiksi noussut Adagio on täynnä romanttista uhkeutta, viulukonserttoa värittävät kansanmusiikin sävyt ja toinen sinfonia on eeppisten mittojen jylhää sotamusiikkia. Konsertin Tampere-talossa 11. lokakuuta johtaa armenialainen nuori kapellimestarilahjakkuus Sergey Smbatyan, ja viulukonserton solistina on yksi kysytyimmistä nuoremman polven viulisteista, Mikhail Simonyan.

Aram Hatšaturjanille (1903–1978) kansainvälisen läpimurron toivat pianokonsertto (1936) ja viulukonsertto (1940). Viimeksi mainitusta tuli sittemmin Hatšaturjanin tunnetuin laajamuotoinen soitinteos. Säveltäjän kolmesta sinfoniasta tunnetuin on toinen, lisänimeltään "Kello”. Adagio baletista Spartacus on alun perin rakkausmusiikkia, mutta 1970-luvulla sitä käytettiin tunnusmusiikkina brittiläisessä suosikkisarjassa The Onegin Line (Merilinja), ja sen jälkeen se on esiintynyt monissa muissakin yhteyksissä merellisten tunnelmien ilmentäjänä

Armenialainen nuori huippulahjakkuus Sergei Smbatyan (s. 1987) aloitti uransa viulistina mutta kiinnostui myös orkesterinjohtamisesta ja valmistui vuonna 2009 kapellimestariksi sekä Jerevanin Komitas-konservatoriosta että Moskovan Tšaikovski-konservatoriosta. Vain 18-vuotiaana hän perusti Armenian valtion nuoriso-orkesterin, jonka kanssa hän on esiintynyt useissa Euroopan maissa. Hän on täydentänyt opintojaan Lontoon Royal Academy of Musicissa ja tehnyt yhteistyötä Lontoon huippuorkesterien kanssa.

Novosibirskissä armenialais-venäläiseen perheeseen syntynyt Mikhail Simonyan (s. 1986) debytoi viulistina vain 13-vuotiaana esiintymällä sekä New Yorkin Lincoln Centerissä että Pietarin Mariinski-teatterissa. Hän on noussut yhdeksi nuoremman polven kysytyimmistä viulisteista, joka on esiintynyt monien huippujohtajien ja maineikkaiden orkesterien kanssa. Vuonna 2011 hän solmi ekslusiivisopimuksen Deutsche Grammophon -levy-yhtiön kanssa ja taltioi debyyttilevylleen Hatšaturjanin ja Barberin konsertot.

Tampere Filharmonian konsertti perjantaina 11.10. klo 19 Tampere-talon Isossa salissa. Liput 22/16/10 € Tampere-talon Lipputoimistosta ja alk. 24,50/18,50/12,50 € Lippupisteestä.

Teksti Anne Kauramäki