Pääkirjasto Metson kirjailijavieraana Anna Kortelainen 7.10.

Julkaistu 3.10.2013 11.21

Taidehistorioitsija, kirjailija, FT Anna Kortelainen saapuu pääkirjasto Metson kirjailijavieraaksi maanantaina 7. lokakuuta. Anna Kortelainen esittelee esikoisromaaniaan ”Ei kenenkään maassa”, joka perustuu Kortelaisen isoisän Reino Peltosen (1906–1968) elämäntarinaan.

<P class=MsoNormal>Romaanin tapahtumapaikkana on 1930 - 40 -lukujen Tampere. ”Ei kenenkään maassa” on tutkimusmatka tuntemattomaksi jääneen, mutta silti läheisen ihmisen elämään. Tamperelaistuneen viipurilaismuusikon, kirjailijan oman isoisän, sijoittaminen menneisyyden Tampereelle oli kirjailijalle aikamatka, jollaiseen tarjoutuu tilaisuus vain kerran elämässä.

<P class=MsoNormal>Kortelaisen isoisän tarinan taustalla on jäämistöstä löytynyt valokuva-albumi, aikalaisten kertomukset ja arkistojen löydöt. Nimeltä mainitut ihmiset ja tutkimuslähteistä löydetyt faktat ovat totta, mutta kaikki niiden välissä on kirjailijan kuvitelmaa. Reino Peltosen elämän kaaren rinnalla teoksessa kulkee itsenäistyneen Suomen historia. Sota ja sodan aiheuttamat menetykset ovat kirjan teemoina vahvoja ja koskettavia. Myös menetykset muilla elämän tasoilla nousevat esiin; ihmisten ja ihmissuhteiden menetys ja aatteiden menetyksen pelko.

<P class=MsoNormal>Kirjailijavieraana Anna Kortelainen ma 7.10. klo 18 pääkirjasto Metso, Pietilä-sali.

<P class=MsoNormal>Järjestäjänä Tampereen kaupunginkirjasto yhteistyössä Suomen tietokirjailijat ry:n kanssa.

Tilaisuus on avoin kaikille.

Teksti Ritva Hokka-Ahti