Ompelukone surisee Hervannan kirjastossa

Julkaistu 3.10.2013 10.55

Hervannan kirjastoon on hankittu asiakaskäyttöön ompelukone. Ompelukoneen hankinnalla halutaan edistää kädentaitoja, varsinkin kun vuosi 2013 on käsityön juhlavuosi.

<P class=MsoNormal>Hervannassa asuu paljon opiskelijoita ja maahanmuuttajia, joilla ei välttämättä ole omaa ompelukonetta. Nyt kirjastokäynnillä voi muun asioinnin yhteydessä lyhentää vaikka housunlahkeet tai ommella verhot. Kirjastosta löytyy runsaasti käsityöhän liittyvää aineistoa, jota asiakkaat voivat hyödyntää käyttäessään ompelukonetta.

Ompelukone on sijoitettu omaan rauhalliseen tilaan ja sen voi varata käyttöönsä kirjastokortilla. Asiakkaat tuovat mukanaan omat langat ja kankaat. Oletuksena on, että ompelijat osaavat käyttää itsenäisesti konetta hyvän ohjekirjan avulla.

Säännöllistä opastusta kirjastossa ei ole, mutta maanantaina 14.10. klo 14 opastetaan maahanmuuttajia ompelukoneen käytössä ja lauantaina 19.10 käsityön teemapäivänä klo 11-14 saavat kaikki kiinnostuneet opastusta.

Suomessa on ennen Hervantaa hankittu muutamiin kirjastoihin ompelukoneita. Niiden käyttö on ollut vilkasta. Aloite ompelukoneen hankintaan tuli Hervannan kirjaston henkilökunnalta. Koko henkilökunta on innostunut uudesta palvelusta.

Teksti Ritva Hokka-Ahti