Valtakunnallinen Miestenviikko näkyy Tampereella kahtena tapahtumana

Julkaistu 30.10.2013 11.02

Valtakunnallista Miesten viikkoa vietetään yhdeksättä kertaa isäinpäivään päättyvällä viikolla 4.–10.11.2013. Teemaviikon aikana ympäri Suomea järjestetään erilaisia tapahtumia miehille ja miesteemaan liittyen. Tampereella tapahtumia on kaksi: Perjantaina 8.11. järjestetään akateemiset Tampereen Miespäivät ja lauantaina 9.11. toiminnallinen Miesten Tampere -tapahtuma.

Pe 8.11. Tampereen Miespäivillä keskustelua nuorison yhteiskuntatakuusta

Tampereen 16. Miespäivien teemana on tänä vuonna nuoret miehet sekä nuorison yhteiskuntatakuu ja sen toteutuminen. Klo 12.30 Sampolassa alkavassa tilaisuudessa kuullaan näkökulmia aiheeseen mm. SAK:n ja Pirkanmaan TE-keskuksen edustajilta. Keskustelu jatkuu klo 19 Telakalla alkavassa iltatilaisuudessa paikallisten poliittisten nuorisojärjestöjen edustajien väittelyllä. Väittelyn päätteeksi iltaa tahdittaa Janne Laurila ja Tuhlaajapojat. Perjantain ohjelman juontaa Juha-Veli Jokinen.

La 9.11. Miesten Tampere -tapahtumassa voi tutustua laskuvarjoiluun ja kokeilla äijäjoogaa

Toista kertaa järjestettävä Miesten Tampere -tapahtuma kokoaa Sampolan aulaan paikallisia toimijoita, joiden toiminnassa miehet ovat vahvasti mukana. Parissakymmenessä tieto- ja toimintapisteessä pääsee tutustumaan mm. rauhanturvaajien työhön, purjelentokoneeseen, mieskaveritoimintaan sekä ampumaan laser-aseella ja pelaamaan pöytäfutista. Paikalla on myös muutamia monikulttuurisia toimijoita kertomassa mm. urheilujoukkueistaan. Tapahtuman ohjelmassa kuullaan keskustelua kirjallisuuden mieskuvista kirjailija Matti Mäkelän ja esseisti Timo Hännikäisen johdolla. Tapahtuma alkaa klo 12 Mieskuoro Laulajien esiintymisellä ja päättyy klo 15 alkavaan äijäjoogaan. Miesten kansalaistalo Mattila tarjoaa tapahtumavieraille ilmaiset makkarat.

Kaikkiin Miesten viikon tapahtumiin on vapaa pääsy.

Teksti Jaakko Laurila