Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Lukukoiratoiminta jatkuu Tampereella

Julkaistu 22.10.2013 11.06

Tampereen kaupunginkirjastossa on tehty uusi päätös lukukoiratoiminnasta kirjastoissa. Lukukoirat jatkavat entiseen tapaan pääkirjasto Metsossa ja Kämmenniemen kirjastossa.

Muutkin koirat ovat noin puolen vuoden ajan voineet tulla asiakkaiden mukana kirjastoon. Suoraan kirjastoihin ei ole tullut valituksia koirien aiheuttamista ongelmista. Julkisessa keskustelussa mahdolliset allergisille henkilöille aiheutuvat haitat ovat kuitenkin nousseet esille.

Monesti asiakkaat asioivat kirjastoissa koiran kanssa tekemänsä kävelyn ohessa. Varsinkaan pieniä koiria ei haluta jättää ovien ulkopuolelle odottamaan. Sujuva palvelu on yksi kirjaston tärkeitä palvelutavoitteita, joten tästä näkökulmasta kirjastovierailu sopii hyvin ulkoilun lomaan, myös koiran kanssa. Toisaalta ei haluta vaikeuttaa yhdenkään asiakasryhmän kirjastonkäyttöä.

Kirjastossa ryhdytään selvittämään yhteistyössä asiakkaiden kanssa sitä, voisiko yhteisillä pelisäännöillä sekä sallia koirien satunnaiset kirjastovierailut että minimoida allergisille henkilöille mahdollisesti aiheutuvia haittoja. Lukukoirakirjastoihin myös muut kuin lukukoirat pääsevät jatkossakin. Näin kerätään asiakaskokemuksia ja hyviä käytäntöjä.

Lukukoiratoiminnassa lapset lukevat kuuntelijakoiralle kirjaston Satuhuoneessa. Kuuntelevat koirat tulevat Pirkanmaan opaskoirakerhosta ja Pohjois-Hämeen kennelpiiri ryn Kaverikoirista. Tavoitteena on tuottaa lapsille onnistuneita lukukokemuksia. Koirille lukemisen on todettu olevan hyödyllistä erityisesti lukihäiriöistä ja oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille.

Teksti Aila Rajamäki