Käsin tehty - Käsityön juhlavuoden tapahtumalauantai 19.10. kirjastoissa

Julkaistu 14.10.2013 10.53

Pääkirjasto Metsossa ja Hervannan kirjastossa vietetään lauantaita 19.10.2013 käsitöiden merkeissä. Käsin tehty -päivässä on ohjelmaa kaikenikäisille käsitöitä harrastaville tai tuunaamisesta kiinnostuneille.

Pääkirjasto Metsossa on muun muassa kakun koristelunäytös, japanilaisten tawashi-pesusienten virkkausta ja neuletapaaminen. Hervannassa taas paneudutaan keskiajan asustukseen ja koiramuotiin. Myös hankalan sukan kantapään voi oppia tekemään Marttojen ohjauksessa.

Päivän ohjelmassa pääkirjasto Metsossa on kiinnostava kakunkoristelunäytös, jossa kakkutaiteilija Emma Iivanainen kuorruttaa ja koristelee täytekakun. Iivanainen on teollisuustalouden diplomi-insinööriopiskelija Tampereelta, jonka Suomen käsityön museo valitsi Vuoden 2013 käsityöläiseksi. Viimeiset kolme vuotta hän on pyörittänyt omaa kakkublogia nimeltä Painted by Cakes. Parhaillaan hän on mukana Koko Suomi leipoo –ohjelmassa MTV3:lla.

Pääkirjasto Metsossa voi osallistua erilaisiin kädentaitopajoihin ja muun muassa kokeilla kangaspuilla kutomista. Kirjaston kahvilassa on neuletapaaminen. Jokainen voi tuoda tapaamiseen oman neuletyönsä ja saada muilta uusia ideoita ja vinkkejä. Lastenosastolla kannattaa piipahtaa katsomassa hellyttävien amigurumihahmojen näyttelyä. Hahmot on virkannut Satu Husso. Tarjolla on myös leikkimielinen omituisten käsityöesineiden tunnistuskilpailu. Käsityöpäivä järjestetään klo 11 – 15 eri puolilla pääkirjastoa.

Hervannan kirjastossa panostetaan keskiajan pukeutumiseen ja koirien vaatetukseen. Kirjastoon vasta hankitun ompelukoneen käyttöön opastetaan kaikkia halukkaita. Myös lemmikit on huomioitu käsityöpäivässä. Päivä avataankin muotinäytöksellä, jossa koirat esittelevät keskiaikaista koiravaatetusta.

Kirjastossa voi keskiaikaisten vaatteiden tekemisen ja kirjonnan lisäksi kuulla Hämeen keskiaikaseuran edustajan Hanna Kivelän luennon keskiajan pukukulttuurista ja vaatteiden valmistuksesta. Hervannan Martat jakavat puolestaan tietoa sukan kantapään neulomisesta, neulahuovutuksesta ja virkkauksesta. Myös koirien vaatteiden valmistukseen ja lautanauhojen tekoon saa opastusta Hervannassa klo 11 – 14.

Käsin tehty –päivän tapahtumiin ja non-stop työpajoihin on vapaa pääsy. Tapahtuman järjestäjinä Tampereen kaupunginkirjasto yhteistyössä Lankakauppa Kerän, Monitoimitalo13:ta, Taito Pirkanmaa ry:n, Hervannan Marttojen, Hämeen keskiaikaseuran ja Jakamisen Paikka ry:n kanssa.

Teksti Ritva Hokka-Ahti