Hae
Valikko
a a

Kyoko Takezawa soittaa Tampere Filharmonian solistina Šostakovitšin viulukonserton

Julkaistu 22.1.2013 12.33

Konsertissa kuullaan myös Beethovenin Eroica-sinfonia. Konsertin perjantaina 25.1. Tampere-talossa johtaa Christoph König.

Kansainvälisen uran Yhdysvalloissa ja Euroopassa luonut japanilainen viulutaiteilija Kyoko Takezawa on kysytty solisti maailman eturivin orkestereissa. Tampere Filharmonian konsertissa hänen solistiteoksenaan on Šostakovitšin luonteikas ensimmäinen viulukonsertto.

Takezawalle myönnettiin äskettäin arvostettu Idemitsu-musiikkipalkinto sekä Aichi Art -kulttuuripalkinto. Hän opettaa Tohon musiikkikorkeakoulussa Japanissa ja on toiminut kansainvälisten viulukilpailuiden (mm. Indianapolis, Yehudi Menuhin) arvostelulautakunnissa. Juuri ilmestyneellä levyllä (Sony Music Japan) Takezawa soittaa Brahmsin viulusonaatit pianisti Itamar Golanin kanssa.

Takezawan soittimina ovat Guarneri del Gesu “Wieniawski” (1742), joka on lainassa Chicagon Stradivarius-yhdistykseltä, sekä Antonio Stradivarius “Viotti” (1704), jonka on tarjonnut lainaan voittoa tavoittelematon Yellow Angel -yhdistys.

Konsertin sinfoniateoksena kuultava Beethovenin Eroica on historian käänteentekevin sinfonia, jossa teoslaji sai uudenlaisen, syvemmän ja merkitsevämmän sisällön. Eroicassa musiikki kuljettaa hitaan osan surumarssista voitokkaaseen finaaliin. Perinnettä ravisuttanut ja rikastuttanut sinfonia toimi esikuvana tuleville säveltäjäpolville.

Saksalaissyntyinen Christoph König toimii Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Músican ylikapellimestarina sekä Solistes Européens Luxembourgin ylikapellimestarina ja musiikillisena johtajana.

Tampere Filharmonian konsertti perjantaina 25.1. klo 19 Tampere-talon Isossa salissa. Liput alk. 22/16/10 € Tampere-talon Lipputoimistosta ja Lippupisteestä.

Teksti Anne Kauramäki