Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Lehdet nyt! –viikko esittelee verkkolehtiä ja pohtii lehtien tulevaisuutta

Julkaistu 30.1.2013 15.48

Lehdet nyt! –viikkoa vietetään 4. – 9. 2.Tampereen kaupunginkirjastossa. Lehtiviikko tarjoaa kaksi kiinnostavaa luentoa sekä valtavirrasta poikkeavia lehtiä, sähköisten lehtien vinkkausta ja kirjastojen monipuolisten lehtikokoelmien esittelyä. Lapsille järjestetään askartelua vanhoista lehdistä kierrätyshengessä. Viikon järjestävät kirjaston kanssa yhteistyössä Aamulehti ja Kultti ry.

<P class=MsoNormal>Kulttuuri- ja mielipidelehtien kattojärjestö Kultti ry tuo viikolle esittelyyn jäsenlehtiään. Kultti muistuttaa, että toisin ajattelevia lehtiä ja julkaisufoorumeita tarvitaan median omistuksen keskittyessä ja journalismin joutuessa ahtaalle mediatalojen kilpailun koventuessa. Jaossa on ilmaisia Kultin jäsenlehtien numeroita.

<P class=MsoNormal>Viikon esiintyjiä ovat Aamulehden verkkojournalismista vastaava Seppo Roth sekä Hervannan Sanomien vt. päätoimittaja Jari Mylläri ja toimittaja Mikko Närhi. Roth pohtii esityksessään sanomalehtien tilannetta muuttuvassa mediaympäristössä, Mylläri ja Närhi taas esittelevät kaupunginosalehti HerSan roolia Hervannan kehityksessä.

<P class=MsoNormal>Uusista sähköisistä lehtitietokannoista esitellään muun muassa Library PressDisplay –palvelu, joka sisältää näköispainoksena 1 400 sanoma- ja aikakauslehteä yli 80 maasta 39 kielellä. Sanomalehtipalvelu ePressin kautta voi lukea kotimaisia paikallislehtiä, samoin kuin Media-arkistosta ja Sanoma-arkistosta.

<P class=MsoNormal>Paperiset lehdet pitävät edelleen pintansa median murroksessa. Sampolan, Messukylän, Pellervon ja Tesoman kirjastot avaavat nyt lehtilukusalinsa aiemmin, jotta innokkaat asiakkaat pääsevät tuoreiden lehtien kimppuun heti aamusta. Lehtiviikolla myös Hervanta avaa lehtilukusalinsa jo klo 9. Lehtien vanhempia numeroita on myös alettu lainata kotiin ja asiakkaat ovat tarttuneet tilaisuuteen hanakasti.

<P class=MsoNormal>Kirjastossa on laaja kokoelma mikrofilmattuja kotimaisia sanomalehtiä. Mikrofilmeiltä etsitään tietoa tutkimus- ja opiskelukäyttöön sekä tutkitaan kiinnostavia menneiden vuosien uutisia ja ilmoituksia.

Mukana lehtiviikossa ovat pääkirjasto Metso sekä Hervannan, Messukylän, Sampolan ja Tesoman kirjastot. Viikon ohjelma löytyy kirjaston Tapahtumakalenterista.

Teksti Ritva Hokka-Ahti