Hae
a a

Tampereen Veden laatujärjestelmälle myönnetty ISO 9001 -sertifikaatti

Julkaistu 18.1.2013 14.53

Tampereen Veden toimintaa on vuodesta 2002 lähtien ohjannut ISO 14001 -sertifikaatin mukainen ympäristöjärjestelmä. Toimintakäytäntöjen kehittämiseksi ja parantamiseksi päätettiin rakentaa Tampereen Vedelle ISO 9001 -standardin mukainen laatujärjestelmä, johon ympäristöjärjestelmä sisältyy.

Inspecta Sertifiointi Oy auditoi Tampereen Veden laatujärjestelmän syyskuussa 2012 ja järjestelmän pienten korjausten jälkeen Tampereen Vedelle myönnettiin ISO 9001 mukainen sertifikaatti joulukuussa 2012. Sertifiointiauditoinnissa Tampereen Vesi sai kiitosta Inspectalta henkilökuntansa sitoutumisesta ja korkeasta motivaatiosta omiin prosesseihinsa.

Laatujärjestelmätyö on vapaaehtoista oman toiminnan kehittämistä vesihuoltolaitoksilla. Tampereen Vesi sai koko toiminnan kattavan laatujärjestelmän sertifikaatin ensimmäisten vesilaitosten joukossa. Mikään taho ei vesihuoltolaitoksilta edellytä sertifioituja laatujärjestelmiä, mutta Tampereen Veden näkemyksen mukaan kyseinen järjestelmä selkeyttää toimintoja sekä toimii positiivisena käyntikorttina myös ulospäin.

ISO 9001 on yleisesti tunnettu standardi ja se on yksi käytetyimmistä johtamismalleista teollisuudessa. Standardi toimii erinomaisena työkaluna liiketoiminnan, prosessien ja johtamisen kehittämisessä. Inspectan myöntämä ISO 9001 -sertifikaatti on luotettava todistus, joka osoittaa yrityksen toimivan asiakaslähtöisesti ja järjestelmällisesti laadun kehittämisessä.

Teksti Jenni Saarela, Paula Kivipensas-Vitikainen