Siirry sisältöön

Liikkumisen ilosta - "Ylös, ulos ja lenkille"

Julkaistu 28.8.2019 11.16
Syksy on perinteisesti ollut hyvää aikaa aloittaa uusi harrastus: hankkia kortti kuntosalille, liittyä ryhmäliikuntaan mukaan tai aloittaa lenkkeily uudella innolla.
Liikkuja Kaupin urheilupuiston poluilla.
 

Ehkä kesä toi muutaman lisäkilon, liikunta nyt vain jäi jonnekin jalkoihin kaiken muun alle ja olo tuntuu tukalalta. Kuureilla ja dieeteillä on vain yksi paha tapa. Ne loppuvat joskus. Samoin voi käydä hyvin alkaneen liikuntaharrastuksenkin: syksy jatkaa pimenemistään, tulee sateet (kuka nyt ulkoilee pimeässä ja märässä) ja kohta pakkaset. Eikä sitä aikaakaan löydy arjesta loputtomiin, vai mitä.

Ei vain keholle vaan myös mielelle

Väsymys ja motivaatiopula kuitenkin lähtevät juurikin sillä mitä ne niin kovin yrittävät vastustaa: liikkumisella. Mielen ja kehon hyvinvointi kun kulkevat käsi kädessä, rinnakkain. Liikunta on oiva keino hoitaa molempia. Liikunta helpottaa niin lievempiä ärtyneisyyden tunteita kuin masennus- ja ahdistuneisuusoireitakin sekä somaattisia vaivoja kuten korkeaa verenpainetta. Oman kehon huoltamisella on monitahoinen merkitys: voimme löytää liikunnan kautta onnistumisen kokemuksia ja saavuttaa mielihyvän tunteita sekä vahvistaa myönteistä kuvaa itsestämme.

Liikunta on halpa ja tehokas keino ennaltaehkäistä sairauksia ja ylläpitää saavutettua terveydentilaa. Liikunta ei vaadi juurikaan rahallista panostusta. Hoitomuoto, joka tehoaa lähes koko elimistöön ja mieleen ja joka on saavutettavissa omin henkilökohtaisin tavoittein. UKK-instituutin julkaisemassa terveysliikunnan vaikutusaikakortissa on kuvattuna hyvin jo ensimmäisen liikuntakerran vaikutus kehoomme niin kestävyyskunnon kuin lihaskunnon ja liikehallinnankin kautta. Se yksikin kerta vaikuttaa!

Pienikin liikunta auttaa jaksamaan

Tavoitteiden ei tarvitse olla korkealla ja maratonia ei kaikkien ole välttämätöntä juosta. Jo 30 minuutin päivittäisellä liikkumisella saavutetaan terveysliikunnan viikoittaiset tavoitteet ja tämänkin ajan voi paloitella esimerkiksi kymmenen minuutin mittaisiin hetkiin. Ajoittain on hyvä haastaa kehoa harrastamalla sykettä nostavaa liikuntaa, mutta terveyteen voi vaikuttaa omilla valinnoilla joka päivä. Voimme lisätä päivittäisen liikunnan määrää huomaamattamme, kun valitsemme hissin sijasta portaat tai siirrymme kohtuulliset matkat auton sijaan kävellen tai pyöräillen.

Jokaisella liikkumiskerralla on myönteisiä vaikutuksia kehoomme ja lisäämällä monipuolisen liikunnan säännölliseksi osaksi elämäämme, edistämme omaa toimintakykyämme ja terveyttämme. Valintoja voi tehdä myös työpäivän aikana; taukojumppa tai jaloitteluhetki päätetyöskentelyn lomassa virkistää. Lopulta isotkin muutokset lähtevät liikkeelle pienestä!

Tekstin on kirjoittanut:
Osastonhoitaja
Tanja Miettinen
sähköposti [email protected]

Kirjoittaja Mielen liikettä -blogin kirjoittajat