Siirry sisältöön

Terveysliikuntasuositukset fysioterapeutin näkökulmasta

Julkaistu 5.8.2020 8.54
Kun ihminen kokee olonsa hyvinvoivaksi, keho tuntuu elävältä ja toimintakykyiseltä, eikä siinä ilmene häiritseviä tuntemuksia. Mielialakin on melko myönteinen. Liikunta onkin ainoa terveystottumus, jolla on johdonmukaisia yhteyksiä hyvinvointikokemuksiin.
Lihaskuntoharjoittelua ulkoportaissa.
 

Liikuntakerran tuottamissa elämyksissä voi olla suuria yksilöllisiä eroja. Yksi nauttii kovatehoisesta porrasrääkistä Pispalassa, toinen taas lempeästä käyskentelystä Arboretumin ruusutarhalla, kolmas kyykkää Ratinan ulkokuntosalilla. Myönteiset elämykset ilmenevät ja voimistuvat liikuntaan tottumisen myötä, jolloin halu liikkua lisääntyy ja liikuntamotivaatio pysyy yllä. Näin myös käyskentelijä uskaltautuu uusiin lajikokeiluihin.

UKK-instituutin kansalliset terveysliikuntasuositukset vastaavat kysymykseen, millaisilla liikunnan vähimmäisannoksilla terveyshyötyjä on mahdollista saavuttaa ja pitää yllä. Syksyn 2019 päivityksessä tärkeiksi osa-alueiksi nostettiin myös palauttava uni, paikallaanolon tauotus sekä kevyt liikuskelu. Näistä rakentuu kestävä pohja rasittavammille osioille: kestävyys- ja lihaskuntoharjoittelulle. Lyhyetkin sykettä kohottavat liikuntahetket lasketaan, joten viikoittaisen liikuntamäärän kerääminen voi onnistua huomaamatta. Tutustu terveysliikuntasuosituksiin:

Hyvinvoinnin puutteita ja sairauksien henkilökohtaisia vaaratekijöitä pyritään poistamaan tai lievittämään säännöllisellä liikunnalla. Lisäksi suuri osa tuki- ja liikuntaelimistön epäspesifeistä, ilman traumaa alkaneista kiputiloista selittyy fyysisellä inaktiivisuudella eli liian vähäisellä liikunnalla. Siksi fysioterapeutin vastaanotolla apu edellä mainitun kaltaisiin vaivoihin löytyykin usein terveysliikunnan sopivasta annostelusta.


Lähteet: Terveysliikunta. 2005. Fogelholm, M. & Vuori, I. (toim.). Kustannus Oy Duodecim.

Tämän tekstin ovat kirjoittaneet:

Fysioterapeutti
Mariliisa Hamnström
sähköposti [email protected]

Fysioterapeutti
Maria Välimaa
sähköposti [email protected]

Kirjoittaja Terveisin-blogin kirjoittajat