Siirry sisältöön

Logistiikan ammattilaiseksi pelaillen - virtuaalisia kuulumisia eTredusta

Julkaistu 29.3.2022 10.52

Teknologisesti älykkäämpi tulevaisuus on yksi Tampereen seudun ammattiopiston strategistisista painopisteistä. Koska ollaan Suomen toiseksi suurimmassa ammattioppilaitoksessa, on luonnollista, ettei tyydytä vain suunnittelemaan. Tredussa kääritään hihat ja ryhdytään sanahelinästä todellisiin tekoihin.

eTredun asiantuntijat testaavat hololenssejä
 

eTredu -toiminnalla kehitetään ajasta ja paikasta riippumattomia oppimismahdollisuuksia. Kehittämistyöllä tuetaan pedagogisesti suunniteltujen verkko-oppimismahdollisuuksien lisäämistä sekä digitaalisten palveluiden ja virtuaalisten oppimisympäristöjen rakentamista.

Kyseessä on osa Tredun tulevaisuusinvestointeja ja strategisten tavoitteiden toteutusta. Virtuaalisiin oppimisympäristöihin panostaminen tukee myös muita Tredun strategistisia painopisteitä: tulevaisuuden yrittäjyyttä sekä kestävää elämäntapaa

Pelillisyyden keinoin motivaatiota opiskeluun

eTredu on ollut mukana kehittämässä tamperelaisen Virtual Dawn -yrityksen kanssa VR -varastosimulaattoria, joka pelillistää varastotyön opiskelun. Simulaattorilla pyritään harjoittelemaan varastossa toimimista ja erilaisia työtehtäviä, joita varastotyöntekijä oikeassa työssään kohtaa.

- Meille oli tärkeää, että simulaatio toimii nimenomaan VR-laseilla, eikä erillistä tietokonetta tarvita simulaatiota pyörittämään. Halusimme myös, että simulaatio on mahdollisimman viihdyttävä ja koukuttava, jotta opiskelijat saataisiin yhä uudelleen simulaation ääreen, verkkopedagogi Arttu Tuominen kertoo

Simulaatio poikkeaa paljon vastaavista perinteisistä, sillä se on vahvasti pelillistetty. Pelihahmo kohtaa työpäivien aikana erilaisia haasteita, kuten tultasyökseviä roskiksia, vesihirviöitä, tai nopeutta vaativia laatikoiden purku -minipelejä. Pelillisyyden keinoin pyritään pitämään opiskelijan mielenkiintoa yllä ja havainnoimaan ympäristöään.

- Tämän vuoden aikana on tarkoitus testauttaa peliä opiskelijoilla ja näiltä saatujen palautteiden mukaan mahdollisesti vielä jatkokehittää peliä. Tuominen avaa jatkosuunnitelmia.

- Olemme myös alustavasti suunnitelleet uusia linjoja ja ajatuksia tulevien VR-toteutusten suhteen, Tällä hetkellä peli on Virtual Dawnin Education World -sovelluksessa kaikkien siihen liittyneiden yritysten ja yhteisöjen käytössä.

Lisätty todellisuus sopii hyvin ammatilliseen opetukseen

HoloLens 2 tehostetun todellisuuden (mixed reality) ovat älylasit, joissa yhdistetään lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) elementtejä. Käyttäjä näkee lasien läpi myös todellisen maailman ja luotu sisältö on näin todellisen ympäristön kanssa vuorovaikutuksessa.

Tredun media-alan opettajat ja eTredun asiantuntijat ovat yhteistyössä kehittäneet hololens-laseilla katsottavan arkkileikkurin käyttöohjeen. Ohjeisiin voidaan lisätä tekstin lisäksi kuvia, videoita ja 3D-elementtejä. 3D-elementtejä voidaan sijoitella oikeille kohdille fyysisessä ympäristössä esimerkiksi kytkinten tai muiden tärkeiden kohteiden kohdalle. Valmis ohjeistus näkyy oikeassa ympäristössä käyttäjän näkökentässä hologrammina.

Tekninen ratkaisu on tavallaan sivuosassa - oleellista on luoda sisältöä, josta on aidosti hyötyä.

- Hololensien käyttö ja ohjeiden laatiminen niille on teknisesti suhteellisen yksinkertaista. Tärkeintä onkin, että aloilta löytyy kiinnostuneita opettajia luomaan mielekästä ja opintoihin kuuluvaa sisältöä tähän ympäristöön. Me eTredusta tarjoamme tarvittaessa tukeamme, eli yksin ei tarvitse tätäkään työtä tehdä" kertoo verkkopedagogi Ville Palkinen.

- Jaamme mielellämme kokemuksiamme toisille ammattiopistoille. Toivottavasti tuotettuja materiaalejakin on mahdollista tulevaisuudessa jakaa oppilaitosten kesken, Palkinen visioi.

Media-alan opettaja Mikko Rossi mallinsi arkkileikkurin myös 3D-muotoon. Myös 3D-mallin saa tuotua Hololensien näkymään ja osaksi ohjeistusta. Ominaisuuden avulla koneen sisällä oleva osa voidaan tuoda ohjeistukseen näkyville eikä konetta tarvitse harjoiteltaessa purkaa.

Laseja testaamaan pääsi muun muassa Tredun omassa painossa opettava Johanna Jeronen ja XR-Specialist Auli Nikkanen. Kaikki testaajat olivat yksimielisiä siitä, että lisätty todellisuus sopii hyvin ammatilliseen opetukseen, sillä tällä keinoin digitaalisuuden hyödyt saadaan osaksi fyysisiä oppimisympäristöjä.

Lisätietoja

Verkkopedagogi
Ville Palkinen
puhelin +358401975821
sähköposti [email protected]