Siirry sisältöön

Robotit apuna työllisyydenhoidossa

Julkaistu 29.6.2020 10.53

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluissa muutaman vuoden ahertanut Osaamisbotti on saanut työkaverikseen Unto-robotin. Molemmilla ohjelmistoroboteilla on tärkeä tehtävä työllisyydenhoidossa: Osaamisbotti ottaa selvää työnhakijoiden kyvyistä ja Unto-robotti siirtää asiakastietoja järjestelmästä toiseen.

 

Tampereen kaupungin tietohallintoyksikössä pyritään jatkuvasti tunnistamaan kaupungin eri palvelualueiden tehtäviä, joita robotit voisivat hoitaa ihmisten puolesta.

– Ohjelmistorobotit sopivat parhaiten prosesseihin tai prosessin osiin, joissa tehdään toistuvaa manuaalista työtä, joka ei vaadi monimutkaista päättelykykyä. Jotta saadaan selville, kannattaako jokin tehtävä automatisointi, siitä saatava hyöty pitää laskea sekä henkilötyöajassa että palvelun läpimenoajassa, kertoo tietohallintoyksikön suunnittelija Pertti Vartola.

Parhaimmillaan robotiikan avulla säästyy työaikaa ja asiakkaat saavat entistä nopeampaa sekä laadukkaampaa palvelua. Kaupunki hyödyntää robotiikkaa myös esimerkiksi varhaiskasvatuksen hakuprosessissa, opetuksessa ja liikuntapalvelujen ajanvarauksessa.

Robotit ovat olleet työyhteisöissä hyvin toivottuja apureita monestakin syystä.

– Olemme saaneet yksitoikkoisia ja puuduttavina pidettyjä työtehtäviä automatisoitua. Robottien ansiosta työntekijät ovat voineet käyttää työaikaansa vaativampiin tehtäviin. Asiakkaat ovat puolestaan saaneet tasalaatuista palvelua, sillä ohjelmistorobotit eivät tee työssään virheitä, työllisyys- ja kasvupalvelujen työnsuunnittelija Anu Ahven sanoo.

Osaamisbotti tunnistaa työnhakijan vahvuudet

Osaamisbotista on tullut näppärä työväline kaupungin työllisyydenhoitoon. Robotti ottaa selvää työnhakijan taidoista ja toiveista työllistymisen suhteen sekä näyttää asiakkaalle soveltuvia avoimia työpaikkoja ja palkkatuettuja työpaikkoja.

Työllisyys- ja kasvupalvelujen OMA-valmentajat ja yrityskoordinaattorit käyttävät Osaamisbottia työssään päivittäin. Yrityskoordinaattorit ovat yhteydessä yrityksiin etsien mahdollisia avautuvia työpaikkoja. Kun he saavat tiedon työpaikasta, he etsivät Osaamisbotin käyttäjistä siihen sopivaa osaajaa.

Osaamisbotin avulla myös vahvistetaan asiakkaiden ja heidän OMA-valmentajiensa vuorovaikutusta.

– OMA-valmentajilla on asiakkaita, jotka ovat luoneet Osaamisbotin avulla työnhakuprofiilin. Sen perusteella valmentajat voivat ehdottaa myös piilotyöpaikkoja soveltuville työnhakijoille, työllisyys- ja kasvupalvelujen työnsuunnittelija Marja-Liisa Manninen kertoo.

Kaikille tamperelaisille avoinna oleva selainpohjainen Osaamisbotti vaatii palvelun käyttäjältä ensin rekisteröitymisen. Alkuselvityksen jälkeen Osaamisbotti luo tekoälyn avulla asiakkaalle bottikortin eli työnhakijaprofiilin ansioluetteloineen, jota voi hyödyntää kaikessa työnhaussa.

– Osaamisbotti esittää asiakkaalle kysymyksiä hänen vahvuuksistaan ja mielenkiinnon kohteistaan. Kysymykset eivät koske ainoastaan tutkintoja tai työhistoriaa, vaan robotti tiedustelee, millaisista tehtävistä hakija saa onnistumisen tunteita, mistä hän on saanut hyvää palautetta, millaisista töistä hän pitää ja mitä hän haluaisi tehdä tulevaisuudessa, Manninen kertoo.

Työnhaussa koetaan usein hankalaksi itsensä kehuminen.

– Osaamisbotti tekee kehumisen työnhakijan puolesta sanoittaen hänen osaamisensa ja vahvuutensa kokonaisiksi aktiivilauseiksi. Näin hakija saa helposti oman persoonansa esiin hakemuksiin, Manninen kuvailee robotin tekemää työtä.

Jo yli 1000 työllisyys- ja kasvupalvelujen asiakasta on käyttänyt Osaamisbottia apunaan työnhaussa.

Unto-robotti tilaa matkaliput työntekijän puolesta

Unto on alkuvuodesta työllisyys- ja kasvupalveluissa uransa aloittanut ohjelmistorobotti. Se on ohjelmoitu tilaamaan kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville henkilöille joukkoliikenteen etuuslipun.

– Työntekijöiden aikaa säästyy, kun heidän ei tarvitse enää näpytellä tarvittavia asiakastietoja järjestelmästä toiseen, vaan Unto-robotti hoitaa tarkkuutta vaativan työn automatisoidusti, työllisyys- ja kasvupalvelujen työnsuunnittelija Anu Ahven kertoo.

Kun päätös kuntouttavan työtoiminnan alkamisesta ja matkakorvauksesta on tehty asiakkaalle, Unto-robotti aloittaa työnsä. Se siirtää tarvittavat asiakastiedot joukkoliikenteen järjestelmään, jonka jälkeen se luo asiakkaan etuuslipun valmiiksi Nella-nettilatauspalveluun. Sitten asiakas voi ladata hänelle myönnetyn matkaetuuden Nellasta matkakortilleen.

Yksittäisen asiakkaan kohdalla Unto-robotin hyödyt eivät vielä pääse esiin, mutta toistojen myötä ero ihmisen tekemään työhön on selvä.

– Suurin osa asiakkaistamme on yli 25-vuotiaita. Kun työntekijämme ennen kirjasi manuaalisesti matkakorvaustilauksia, hän saattoi epähuomiossa merkitä myös alle 25-vuotiaalle asiakkaalle aikuisten matkalipun, jota asiakas ei virheen takia päässyt lataamaan Nellasta itselleen. Robotiikassa ei ole tällaista virheen mahdollisuutta, mikä lisää tietenkin asiakkaiden tyytyväisyyttä, Ahven kertoo.

Työllisyys- ja kasvupalveluissa robotit on otettu vastaan erittäin innostuneesti ja parhaillaan selvitetään, olisiko yksikössä vielä muitakin yksinkertaisia, toistoa vaativia työvaiheita, joita kannattaisi automatisoida. Pertti Vartolan mukaan automatisoinnista on iloa työntekijöille etenkin silloin, kun järjestelmä on kankea ja lomakkeiden vientiä tai käsittelyä on paljon.

Lisätietoja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista,
Ulkoinen linkkiwww.omavisio.fi



Teksti Päivi Pajula