Siirry sisältöön

Smart-verkostot jalostavat parhaat kansainväliset ideat Tampereen hyödyksi

Julkaistu 10.12.2019 10.16

Uusia ideoita, kehittämisen kohteita ja vahvistusta omalle tekemiselle. Näitä asioita kansainvälisten älykkäiden verkostojen jäsenet ovat tuoneet Tampereelle.

– Viemme omia kokemuksiamme kansainvälisiin verkostoihin ja kuulemme niissä muiden kokemuksista. Huomaamme myös, että monet tapauksista muistuttavat toisiaan. Poimimme oppeja muiden onnistumisista ja haasteista, kuvailee projektipäällikkö Joonas Dukpa.

– Verkostotapaamisissa selviää, että teemme Tampereella oikeita asioita tai näemme, missä on parantamisen varaa tai mitä kannattaa tehdä toisella tavalla, apulaispormestari Aleksi Jäntti lisää.

Mika Kulmala, Joona Dukpa, Aleksi Jäntti ja Sanna Ovaska juttelevat pöydän ääressä.
Mika Kulmala, Joonas Dukpa, Aleksi Jäntti ja Sanna Ovaska välittävät kansainvälisissä verkostoissa saamaansa tietoa suomalaisille verkostoilleen ja kollegoilleen.

Projektipäällikkö Sanna Ovaska yllättyi Mobility Forumissa, kuinka hyvin muut sen osallistujat tiesivät Tampereen ja esimerkiksi kaupungin raitiotietyömaan.

– Henkilökohtainen suhde syntyy kasvokkain, ja pyydämme toisiamme puolin ja toisin käymään. Esimerkiksi Kiinassa tarvitaan ehdottomasti tällainen suhteen aloitus, mutta sen jälkeen ei tarvitsekaan enää joka kerta lähteä matkalle, kertoo Jäntti.

Ulkomailla markkinoidaan sekä kaupunkia että paikallista osaamista

Projektipäällikkö Mika Kulmala markkinoi ulkomailla sekä kaupunkia että tamperelaisen älyliikenneverkoston osaamista.

Hän on mukana älykkään ja kestävän liikenteen Ertico-verkostossa, joka kehittää, edistää ja ottaa käyttöön älykkäitä liikennejärjestelmiä ja -palveluita.

– Välitän verkostoilleni Suomessa tietoa yhteistyö- ja rahoitusmahdollisuuksista. Projekteissa voi olla mukana kaupungin lisäksi yrityksiä, yliopistoja ja valtion toimijoita.

Kaupungilla alkaa nelivuotinen hanke, jossa selvitetään, miten automaattibussit voisivat toimia syöttöliikenteenä ratikalle. Vaikka kyseessä on projekti, toiminnasta on tarkoitus tulla pysyvä osa kaupungin liikennejärjestelmää. Rahoituksen saaminen oli työvoitto: projektia rahoittaa EU-hanke, jonka hankehakemuksista hyväksytään vain noin 10 prosenttia. Hankkeessa on mukana automaattisen liikenteen keskeisiä toimijoita, kuten automaattibussien valmistajia.

Mika Kulmala
– Menen joulukuussa jälleen Erticon seminaariin, jossa puhutaan 5G-verkosta ja automaattisesta ajamisesta. Kerron siellä, mikä on Tampereen tilanne nyt ja mitkä ovat tavoitteemme, Mika Kulmala selvittää.

Tampere on saanut erityistä näkyvyyttä Ertico-verkostossa, koska kaupunki on aktiivinen ja seudulla toimii älykkään liikenteen verkosto. Esimerkiksi hallituksen puheenjohtaja ja kumppanuuksista vastaava johtaja ovat vierailleet Tampereella.

EU-tapaamisissa kuulee ison talon tapahtumista

– Kuulemme EU-verkostotapaamisissa, mitä isossa talossa tapahtuu, Joonas Dukpa sanoo.

Verkostokeskusteluiden pohjalta on syntynyt esimerkiksi Stardust-projekti, jota Tampere tekee muiden eurooppalaisten kaupunkien kanssa. Stardustissa kehitetään vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita ICT-ratkaisuja muun muassa sähköisen liikenteen, älykkään ulkovalaistuksen ja uusien asuinalueiden energiantuotannon teemoista. Stardustissa kehitetään vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita ICT-ratkaisuja muun muassa sähköisen liikenteen, älykkään ulkovalaistuksen ja uusien asuinalueiden energiantuotannon teemoista.

Saksan Karlsruhessa pidetyssä Mobility Forumin seminaarissa Sanna Ovaska oppi enemmän Tukholman turvallisista koulumatkoista ja sai lisäaineistoina tietoa turvallisuuteen liittyvästä kehityksestä. Hän tiedostaa olevansa matkoilla sekä kaupungin että yksikkönsä edustajana.

Sanna Ovaska
– Yritän mennä verkostojen keskusteluissa konkreettiselle tasolle vaikkapa puhumalla liikenteen rauhoittamisesta ja pyöräilytilan kehittämisestä, kertoo Sanna Ovaska.

Moni liikenneasia on ajankohtainen useissa eurooppalaiskaupungeissa samaan aikaan, kuten yhteiskäyttöautot tai sähköpotkulaudat nyt.

– Olemme kuulleet muiden kokemuksista, miten on järkevää rajoittaa sähköpotkulautojen käyttöä, saako niillä ajaa jalkakäytävillä tai mikä on maksiminopeus. Esimerkiksi Saksassa kaikki sähköpotkulaudat rekisteröidään ja Itävallan Wienissä on noin 9000 potkulautaa ja valtava määrä lautojen vuokrayrityksiä, toteaa Jäntti.

Poliitikon osallistuminen kertoo kaupungin kiinnostuksesta ja aktiivisuudesta

Mika Kulmala kiittelee apulaispormestari Jäntin osallistumista kansainvälisiin verkostoihin.

– Poliittisen päättäjän osallistuminen osoittaa muille kokousjäsenille, että Tampereen kaupunki on aidosti kiinnostunut keskusteltavasta aiheesta. Aleksi pääsee korkean tason pöytiin, joissa on paikkoja vain luottamushenkilöille.

– Poliitikon mukanaolo vahvistaa viranhaltijoiden tekemää työtä, tuo uskottavuutta ja kertoo kaupungin aktiivisuudesta. Aasiassa melkein edellytetään, että poliitikko on mukana ennen kuin yritykset voivat liittyä neuvotteluihin, Aleksi Jäntti toteaa.

Kaupunki on esitellyt kansainvälisiä verkostojaan verkkosivujen artikkeleissa vuoden 2019 aikana 19.3., 8.4., 17.4., 17.5. ja 12.9. Tämä on esittelysarjan viimeinen osa.

Kaupungin smart-verkostokoordinaattorit

  • Ertico – ITS Europe ja Maas Alliance: projektipäällikkö Mika Kulmala, liikennejärjestelmän suunnittelu / kaupunkiympäristön palvelualue, 050 382 6455
  • Mobility Forum ja Civitas Forum: projektipäällikkö Sanna Ovaska, liikennejärjestelmän suunnittelu / kaupunkiympäristön palvelualue, 040 801 3125
  • Knowledge Society Forum (KSF), projektipäällikkö Joonas Dukpa, Smart Tampere Digiohjelma, 040 806 3245
  • Eurocitiesin ympäristöfoorumi, Ertico, Urban Mobility Forum ja Cities Today, apulaispormestari Aleksi Jäntti, kaupunkiympäristön palvelualue, 040 727 3234
  • kaikkien sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)tampere.fi


Teksti Tuuli Oinonen

Kuvat Veli-Matti Lahdenniemi