Siirry sisältöön

Kotitori on kymmenenvuotias uranuurtaja ikäihmisten palveluissa

Julkaistu 13.9.2019 15.00

10 vuotta täyttävä Kotitori on ollut uranuurtaja Suomessa: Kotitori yhdisti julkiset, yksityiset ja järjestöjen palvelut etsien niistä kullekin asiakkaalle sopivan ratkaisun. Sen ajatuksena on ollut alusta lähtien auttaa ikääntyvää ihmistä asumaan kotonaan turvallisesti ja tarjota yhdestä paikasta neuvoja ja ratkaisuja ikääntyvien ihmisten arjen pulmiin.

Eeva Päivärinta
Eeva Päivärinta kertoo, että vuonna 2009 perustetun Kotitorin tavoitteena on auttaa ikääntyvää ihmistä asumaan turvallisesti kotona. Neljä vuotta sitten Kotitorilla avattiin laitetori, jossa voi kokeilla erilaisia apuvälineitä purkinavaajista kuvapuhelimiin.

− Ennen annettiin niitä palveluja, joita kunta tuotti. Kotitorilla ryhdyttiin etsimään palveluja, joita asiakkaat halusivat ja tarvitsivat. Tavoitteena oli, että kukaan ei lähde Kotitorilta ilman, että hänen kysymyksiinsä vastataan ainakin jollakin tavalla, kertoo gerontologi Eeva Päivärinta.

Päivärinta oli Kotitorin perustamisen aikaan vanhusten palvelujen kehittämissuunnittelijana Tampereen kaupungilla.

− Kotitorin idea on valtakunnallinen mutta toteutus tamperelainen, sanoo Päivärinta.

Päivärinta kertoo viitisentoista vuotta sitten silloisen Tampereen kaupunginjohtaja Jarmo Rantasen olleen mukana pääkaupunkiseudulla kokoontumisessa, jossa pohdittiin uusia ratkaisuja väestön ikääntymisen tuomiin haasteisiin. Tuliaisina Rantanen toi Tampereelle idean uudenlaisesta palvelusta, josta ikäihminen saa apua kysymyksiinsä yhdestä paikasta. Ideasta kopin nappasi vanhusten palveluista vastaavana ylilääkärinä työskennellyt Jari Ahvenainen, jonka ajatusten myötä Kotitorista tuli nimenomaan kotona asumista tukeva toimintamalli. Kun idean taakse asettui myös silloinen sosiaali- ja terveyspalveluista vastannut apulaiskaupunginjohtaja Päivi Sillanaukee ja Tekesistä saatiin rahaa ja valtakunnan verkostoja kehittämiseen, alkoivat Kotitorin ainekset olla koossa. Tilaaja-tuottajamallin myötä Kotitorin kehittämiseen tuli mukaan myös kehitysjohtaja Kari Hakari.

Kotitoria kutsuttiin aluksi broukeriksi, joka yhdistää palvelut ja niitä tarjoavat ihmiset. Kotitori oli työnimi, josta lopulta tuli koko toimintamallin nimi.

Kohderyhmäksi ikääntyvät kotona asuvat ihmiset

Kymmenen vuotta sitten Kotitorista haluttiin paikka, jossa asiakkaan palvelutarpeeseen pystyttäisiin vastaamaan heti, kun hän ottaa yhteyttä. Väestön ikääntyminen haastoi olemassa olevan järjestelmän, joka oli laitosvaltainen ja keskittyi toimintakykyään menettäneiden ihmisten hoitoon.

− Tiedettiin, että ikääntyvät kaipasivat apua raskaisiin kotitöihin, esimerkiksi siivoukseen. Siivousta sai kuitenkin vain kotihoidon tukipalveluna. Tässä oli iso käppi palveluja tarvitsevien ja saavien välillä, toteaa Eeva Päivärinta.

Kotitorin kohderyhmäksi valittiin ikääntyvä väestö. Käänteentekevää oli se, että huomio kiinnitettiin erityisesti ikääntyviin ihmisiin, jotka eivät vielä saa eivätkä tarvitse kotihoidon palveluja. Kun itselleen sopivia palveluja saa oikeaan aikaan, siirtyy raskaampien palvelujen tarve ja samalla säästyy myös euroja.

− Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja ikäihmisten palvelujen palvelukulttuuri muutettiin päälaelleen ja keskiöön nostettiin aktiivinen ihminen. Iso asia oli tuoda Kotitorille julkisten palvelujen lisäksi yksityisten ja lähialueen palvelujen esittely. Tuohon aikaan oli jopa käsitys, ettei näin saisi tehdä, kertoo Päivärinta.

Kotitori on auttanut myös paikallisen pienyrittäjyyden syntyä ja edistänyt vapaaehtoistyötä. Kotitorin yhtenä tehtävänä on esitellä ja tarjota asiakkaille eri vaihtoehtoja. Kaikki eivät välttämättä tahdo tilata ruokaa samasta ateriapalvelusta, vaan joku saattaisi haluta käyttää naapuruston yrittäjän palveluita, toinen taas tilata kokin kotiinsa laittamaan ruokaa.

Kotitorin palvelut tuottaa kilpailutetut kumppanit. Luona Oy, aiemmalta nimeltään Mawell Care Oy, on toiminut palveluintegraattorina kooten palveluntuottajien verkostoa ja tekemällä käytännön neuvontaa ja asiakasohjausta. Luonan vastuulle kuuluu myös yksi kotihoidon väestövastuualue. NHG on tiedolla johtamisen kumppani, jonka avulla on opittu ymmärtämään kotihoidon toimintaa ja saatu tietoa sen kehittämiseen.

− Kotitorin ydin on aina ollut ihminen ja keino tiedolla ohjaaminen ja johtaminen, korostaa Päivärinta.

Kotitoria on vuosien aikana kehitetty ja sinne on muun muassa perustettu Ulkoinen linkkilaitetori , jossa kuka tahansa voi kokeilla erilaisia apuvälineitä ja tutustua kotona asumista tukevaan hyvinvointiteknologiaan. Kotitori-mallia on sen perustamisen jälkeen myös kehitetty ja levitetty muun muassa Sitran Aktiivinen kansalainen − kaiken ikäisenä -hankkeessa sekä hallituksen I & O -kärkihankkeen Ikäneuvo-hankkeessa.


Kotitori
sähköposti [email protected]
puhelin 03 5656 5700, ma - pe klo 8 - 16.30
33101 Tampere

Kotitorilla voit vierailla ma - pe klo 9 - 16. Neuvonta sijaitsee katutasossa, kulku kadulta on esteetön.


Valokuva: Frenckell
Kotitorin palvelu- ja neuvontapiste on Tampereen keskustassa Frenckellissä. Sieltä saa tietoa seniori-ikäisille suunnatuista palveluista, etuuksista ja muista ikäihmisille tärkeistä asioista. Kotitorille voi soittaa, tulla käymään tai asioida verkossa. Kotitori palvelee sekä tamperelaisia että orivesiläisiä.

Teksti Marika Haapala

Kuvat Marika Haapala