Siirry sisältöön

Co-Studio-hanke päättyy, mutta Keikkakioski jatkaa mediaopiskelijoiden työllistämistä

Julkaistu 29.3.2019 10.36

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on ollut mukana Tampereen ammattikorkeakoulu Tamkin kanssa yhteistyössä toteutetussa Co-Studio-hankkeessa. Hankkeen merkittävimpänä tuloksena kehitettiin Keikkakioski-konsepti, jota esiteltiin Mediapoliksen opiskelijoille torstaina 28.3. Keikkakioski yhdistää media-alan yritykset ja alan opiskelijat.

Vilma Jäppinen, Nea Peltola, Jutta Vikeväinen, Vera Finnilä istuvat pöydän ääressä ja katsovat valkokankaalle.
Vilma Jäppinen (vas), Nea Peltola, Jutta Vikeväinen ja Vera Finnilä pohtivat oman työnsä hinnoittelua yrittäjyyskilpailussa.

Keikkakioskin kautta yritykset voivat ostaa Tredun ja Tamkin media-alan opiskelijoiden liikkuvan kuvan, visuaalisen suunnittelun, kuvittamisen ja tapahtumatuotantoon liittyvää osaamista. Keikat ovat puolesta päivästä kymmeneen päivään kestäviä työtehtäviä, joista toimeksiantaja maksaa työn vaativuuden mukaista korvausta.

Hankkeen projektikoordinaattori ja Tredun opettaja Mikko Uimosen mukaan palkan ja työkokemuksen lisäksi opiskelijat saavat keikkatyöstä opintohyödyn.

– Opiskelija laatii keikasta tuotantosuunnitelman ja toimittaa sen opettajalle. Suunnitelman myötä keikkatyö tehdään näkyväksi ja kirjataan osaksi opintoja.

Mikko Uimonen lavalla puhumassa mikkiin.
Projektikoordinaattori ja Tredun opettaja Mikko Uimonen kannusti opiskelijoita olemaan rehellisiä ja kertomaan avoimesti omasta osaamisestaan.

Toimeksiantaja määrittelee työn kokonaisuuden

Opiskelijat laskuttavat toimeksiantajaa laskutuspalvelun tai oman yrityksen kautta. Opiskelija neuvottelee keikan palkkion tapauskohtaisesti. Keikasta tehdään sopimus, jossa määritellään työtehtävän sisältö ja kesto, palkkion suuruus, vastuut ja tekijänoikeudet.

Yritykset eli toimeksiantajat ottavat yhteyttä Keikkakioskin yhteyshenkilöihin sähköpostilla osoitteeseen [email protected] Yhteydenotossa tulee määritellä selkeä työkokonaisuus. Opettaja suosittelee toimeksiannon perusteella työhön sopivaa opiskelijaa tai työparia keikkatyön tekijöiksi.

Opintojen aikana tehty keikkatyö kirjataan projektityöskentelyksi, joten työtehtävän aikana Tredun opiskelijat ovat oppilaitoksen tapaturmavakuutuksen piirissä.

Keikkakioskin esittelyn lisäksi opiskelijoille järjestettiin Mediapoliksella iltapäivän aikana joukkuekilpailu, jossa opiskelijat pohtivat yrittäjyyteen, työn hinnoitteluun ja aikataulujen suunnitteluun liittyviä kysymyksiä. Yleisössä olevat opiskelijat pelasivat Keikkakioskiin liittyvää kilpailua Kahoot!-verkkopelisovelluksessa.

Co-Stuodio-hanke päättyy 31.3. Hankkeen aikana on ideoitu ja kehitetty uudenlaisia työllistymisen muotoja, joissa tunnistetaan media- ja kulttuurialalla vallitseva projektimuotoinen työ. Keikkakioski jatkaa toimintaansa sekä Tredussa että Tamkissa.

Tredun opiskelija kuvattuna takaa päin. Taustalla näkyy valkokangas, jonne on heijastettu kilpailun tehtävänanto.
Yrittäjyyskilpailussa opiskelijat pohtivat muun muassa keikkatyöhön liittyviä tarkennuksia toimeksiantajalle ja työhön käytettävän ajan määrittelemistä.

Teksti Nette Tuominen

Kuvat Samuel Laukkanen