Siirry sisältöön

Satakunnankatu 33:lle merkittävää hyötyä täydennysrakentamisella ja yhteistyöllä

Julkaistu 21.1.2019 15.30

Kun arkkitehtuuritoimisto Vihanto & Co Oy:n arkkitehti Markku Mäki-Opas opiskeluaikoinaan kierteli Tamperetta, osui hänen silmäänsä usein katkoja kaupunkikuvassa.

- Harjoitustöinä oli tapana miettiä erilaisia paikkoja, joissa kaupunkia voisi ikään kuin rakentaa valmiiksi, hän selventää.

Satakunnankatu 33:n julkisivu.

Uusin tilaisuus kaupungin viimeistelyyn tarjoutui vuonna 2010, kun Vihanto & Co tuli mukaan Satakunnankadun 33 täydennysrakennushankkeeseen. As Oy Satahovi oli kiinnostunut myymään osan tonttiaan ja rakennusoikeutta.

- Hanke sai vahvasti pontta kiinteistö Oy Satahovin toimesta. Heillä oli edessä mittava kiinteistösaneeraus, ja myös orastavaa kiinnostusta ullakko- ja tiivistymisrakentamiseen löytyi, kertoo Mäki-Opas.

Rakennettavaa löytyikin lopulta urakalla. Taloyhtiön Satakunnankadun puolella ollut matala liikesiipi purettiin ja tilalle nousi kahdeksankerroksinen asuinkerrostalo, Satahovi sai myös yhden asuinkerroksen lisää ja julkisivuremontin. Mittavat muutokset herättivät keskustelua taloyhtiöissä, mutta lopulta hankkeen kestävät hyödyt katsottiin tilapäisiä haittoja suuremmiksi, selostaa prosessissa tiivisti mukana ollut Mäki-Opas:

- Osan asukkaista piti lähteä evakkoon rakennustöiden ajaksi, mikä oli iso päätös. Laajennuksien myötä näiden asukkaiden asuntoihin tuli kuitenkin seitsemän neliötä lisää kerrosalaa, ja kaikki asunnot saivat uudet parvekkeet. Vuonna 1963 valmistunut hissi, joka oli muutenkin korjausta vailla, vaihdettiin uuteen, äänettömämpään ja nopeampaan. Täydennysrakentaminen kustansi suuren osan näistä kuluista sekä julkisivuremontista; ilman sitä menot olisivat olleet moninkertaisesti isommat.

Oman osansa rakentamisen käytännön rasituksista kantoi myös Vihanto & Co, jonka toimisto sijaitsee Satakunnankatu 33:ssa. Yritys lähti vuodeksi evakkoon Kalevaan Petsamonkadulle. Toisaalta kotiinpaluun aikaan toimistossa odotti kaksi uutta parveketta.

Ullakkorakentaminen täynnä yksityiskohtia

Satakunnankatu 33 sai ullakkokerrokseen neljä uutta, vanhoihin verrattuna omanlaistaan asuntoa.

- Asuntoihin haluttiin terassiparvekkeet ja ne tehtiin eri jaolla kuin talon muut asunnot, koska hormien, porrashuoneiden yms. vuoksi piti soveltaa.Toisaalta ullakolla ei ollut kantavia rakenteita esteenä.

Yläkerros sai lopulta yhden suuren, 112,5 neliön ja kolme 65-69 neliön asuntoa. Satahovin rakentajana toimi RJP-Rakennus Oy ja Hurmurissa rakennusyhtiö NCC Asuminen Oy. Molemmat urakat valmistuivat syksyllä 2017.

Yhteistyöllä etua taloyhtiöille

Satahovin ja Hurmurin yhteistyö tiivistyi täydennysrakentamisen myötä kiitettävästi. Kiinteistöille rakennettiin parkkihalli maan alle Hurmurin tontin puolelle, josta Satahovi voi vuokrata autopaikkoja. Autohallin toteutukseen saatiin myöskin apua kolmannelta osapuolelta.

- Tilan puutteen vuoksi parkkihalliin suunniteltiin alkujaan autohissiä sisäänajoon, mutta 20 autopaikkaa oli liian vähän suhteessa sellaisen hintaan. Lopulta saatiin rakennettua yhteinen sisääntulo naapurin As Oy Puisto-Emmauksen parkkihallin kautta, mitä säädellään erillisellä sopimuksella. Se oli heiltä loistava vastaantulo.

Yhteistyöllä saatiin säästöjä rakennus- ja huoltokustannuksiin sekä myös yhteisiin syväkeräyspisteisiin ja sisäpihaan.

- Täällä eletään eräänlaisessa symbioosissa, kuvailee Mäki-Opas.

Mielenkiintoinen ja haastava hanke

Amurissa sijaitseva suunnittelualue kuuluu itäosaltaan valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön, mikä toi oman lisänsä suunnitteluun muiden erikoistekijöiden muassa.

- Satahovin julkisivun uusimisessa pitäydyttiin vanhoissa pintamateriaaleissa, ja uudet parvekkeet tehtiin lasisina ja kevyinä.

Itse rakentamisvaiheessa rinnakkaisia kohteita työstävät rakennusliikkeet RJP ja NCC joutuivat sovittelemaan aikataulujaan, jotteivat olisi toisilleen haitaksi. Lisäksi NCC jakaantui rakentamisen aikana kahdeksi eri yhtiöksi, NCC Asuminen Oy:ksi ja Bonava Suomi Oy:ksi. Täydennysrakentamishanke toikin vaihtelua ja kokemusta Vihanto & Co:lle, joka keskittyy pääosin uudistuotantoon.

- Kaikkiaan varsin mielenkiintoinen kuvio, kommentoi Mäki-Opas projektia kokonaisuudessaan.


Teksti Jaakko Reinikainen