Siirry sisältöön

Kaikki työllistämisen keinot käyttöön – rekrypalvelu tekee sen yrityksille helpoksi

Julkaistu 22.10.2018 13.45

”Yritykset, antakaa meille lupa auttaa.” Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut tarjoaa yrityksille suunnattua ilmaista rekrypalvelua, joka perustuu sekä yrityksen että työnhakijan yksilölliseen auttamiseen.

Ikean yhteistyö Tampereen kaupungin työllisyyspalvelujen kanssa alkoi sopivista kohtaamisista. Ikea Tampereen henkilöstöpäällikkö Pirjo Lepistö osallistui tilaisuuteen, jossa hän tapasi työllisyyspalvelujen väkeä ja jutteli mahdollisesta yhteistyöstä – eikä aikaakaan kun istuttiin jo yrityskoordinaattorien kanssa saman pöydän ääressä keskustelemassa Ikean tarpeista ja työllisyyspalvelujen tarjonnasta.

– Sen jälkeen alkoi tapahtua todella nopeasti. Lähdimme mukaan Duunibussi-tapahtumaan, meillä on ollut täällä ravintolatyöhön keskittynyt esittelytilaisuus ja varastopuolelle olemme saaneet täsmävalittuja hakijoita, Lepistö kertoo.


Henkilöstöpäällikkö Pirjo Lepistö on ollut Ikea Tampereessa alusta lähtien.

Ikea Tampereessa on töissä noin 280 henkeä ja erilaisia työnkuvia on kymmeniä. Moni on viihtynyt talossa pitkään ja edennyt uusiin tehtäviin. Toisaalta vaihtuvuus on kaupan alalle tyypillisesti parinkymmenen prosentin luokkaa, joten rekrytoijien pitää pysyä koko ajan valppaina.

– Haluamme työllistää ihmisiä, jotka ovat motivoituneita työhön, kokevat alan omakseen ja pysyvät meillä mahdollisimman pitkään. Palkka- ja muut tuet hyödynnämme, jos hakijat ovat niihin oikeutettuja, mutta mikään rekrytoinnin lähtökohta tukien saaminen ei meillä ole, Lepistö toteaa.

Yrityksen ja työllisyyspalvelujen yhteistyö voi lähteä liikkeelle muutenkin kuin onnekkaiden sattumien ansiosta. Rekrypalvelua tekevä väki ottaa suoraan yhteyksiä yrityksiin, järjestää tapahtumia ja tapaamisia, tiedottaa ja somettaa.

– Toivomme, että yritykset tulisivat rohkeasti meidän tilaisuuksiimme, kertoisivat omasta tilanteestaan ja ennen kaikkea antaisivat meille luvan auttaa, sanoo palvelupäällikkö Petri Pekkola.

Pekkola arvioi, että yritykset eivät tunne työllistämisen koko keinovalikoimaa ja se nostaa rekrykynnystä aivan turhaan – yrityksissä koetaan työvoimapulaa, vaikka hyviä tekijöitä olisi mahdollista löytää tai kasvattaa julkisen puolen tukitoimien avulla.

Ikea Tampereen henkilöstöpäällikkö Pirjo Lepistö rekrytoi ammattimaisesti ja on ollut jonkin aikaa töissä myös TE-toimistossa, joten työllistämisen keinovalikoimassa on paljon tuttua…

– …mutta ei voi sanoa, että meillä olisi tiedostettu ihan kaikki ne vaihtoehdot, joita työllisyyspalvelujen kautta esitettiin. Lisäksi työllistämisen mallit muuttuvat, joten on hyvä, että on paikka josta voi tarvittaessa kysyä neuvoja, Lepistö sanoo.


Työllisyyspalvelujen tapahtumiin kannattaa tulla, kannustavat palvelupäällikkö Petri Pekkola ja yrityskoordinaattori Sari Korju.

Yritysten rekrypalvelussa selvitetään yrityksen tarpeet, etsitään sopivat työnhakijat ja mietitään työllistämisen keinovalikoimasta kuhunkin tapaukseen soveltuvat osat ja tukimuodot. Räätälöimällä syntyy paras paketti, todetaan kaupungin työllisyyspalveluissa.

– Ajatellaan vaikka hakijaa, jolla on koulutus ja suppeahkoksi jäänyt työkokemus. Työkokeilu voisi tässä tapauksessa madaltaa rekrykynnystä, jatkoa varten selvitämme palkka- ja muiden tukien mahdollisuudet ja autamme yritystä niiden hakemisessa. Jos taas hakijan koulutuksessa on pieniä puutteita, pyrimme hoitamaan ne kuntoon täsmätoimilla, Pekkola kertoo.

Tampereen kaupungin työllisyyspalveluissa on kymmenkunta yrityskoordinaattoria, jotka hoitavat työllistämisasioita yritysten kanssa. Tavoitteena on tehdä työllistäminen yrityksille mahdollisimman helpoksi ja riskittömäksi – ajoittain jopa ilmaiseksi, mutta kuitenkin kaikkien osapuolten kannalta hyödylliseksi.

– Haluamme, että yritysasiakas saa mitä tarvitsee ja työnhakijalla on jokin positiivinen seuraava askel näkyvissä. Esimerkiksi työkokeiluun menijällä täytyy olla selvänä se, että yritys todella haluaa työllistää ja hänellä on siellä kasvamisen mahdollisuus, Pekkola sanoo.

Työnhakijat löytyvät TE-toimistojen tietojärjestelmästä, johon kaupungin työllisyyspalveluilla on ollut alueellisen työllisyyskokeilun ansiosta pääsy. Jokaisella hakijalla on OMA-valmentaja, joka tutustuu hakijan taustoihin ja osaamiseen, joten yrityksille voidaan esitellä sopivimpia ehdokkaita.

Ikea Tampereen Lepistö tiimeineen käy vuoden aikana läpi satoja suoraan yritykselle tulleita työhakemuksia, ja siinä joukossa esimerkiksi pitkään työelämästä pois ollut jää helposti kokeneempien varjoon. Työhalukkuus ei ehkä paista läpi hakupapereista, mutta valmentajan kautta se voi tulla helpommin huomatuksi.

– Kun joku toimii tässä välittäjänä, motivoituneet hakijat erottuvat joukosta. Meillä on hiljattain aloittanut kuusi työllisyyspalvelujen avulla löytynyttä henkilöä. Yhteistyömme rekrypalvelun kanssa jatkuu varmasti, Lepistö sanoo.

Kysy lisää, yrityskoordinaattorit vastaavat:

Sähköposti: tyonantajat(at)tampere.fi

Puhelin: 040 580 8811


Teksti Päivi Stenroos

Kuvat Päivi Stenroos